Andreas Skoglund er tilbake, mens Jarl Magnus Riiber står over helgens renn i Finland. (Foto: Geir Olsen / NSF)

Andreas Skoglund tilbake – Riiber står over Lahti

Jarl Magnus Riiber dropper helgens renn i finske Lahti. World Cup-vinneren tester skulderen inn mot Holmenkollen og prøve-VM i Trondheim. Samtidig er Andreas Skoglund tilbake fra ryggproblemer.

– Jeg er veldig spent på Andreas. Han har hoppet bra den siste tiden og er på gang igjen etter ryggproblemene som har holdt av ute en periode. Vi så i fjor hva Andreas kan få til, sier sportssjef Ivar Stuan.

Molde og Omegn IF-utøveren ble nummer sju i Lahti sist sesong. Broren Aleksander Skoglund, som nylig perset med 16. plass på øverste nivå, prioriterer kontinentalcupen.

– Aleksander har gjort en fin figur på øverste nivå, men nå handler det om å sikre kvoteplass i World Cup til neste sesong. Han blir derfor ikke å se i aksjon under rennene i Holmenkollen, men er allerede tatt ut til prøve-VM i Trondheim i midten av mars, sier Stuan.

For Jarl Magnus Riibers del handler alt om å optimalisere mot rennene på hjemmebane i mars. Riiber har allerede sikret seg totalkula. Derfor prioriterer han å teste skulderen som kan bli operert etter sesongen. Den har flere ganger hoppet ut av ledd.

– Jarl har hatt en fantastisk sesong. Krystallkula er hans med fire renn igjen av sesongen. Nå står han over Lahti for å være maksimalt forberedt inn mot Kollen og deretter prøve-VM i Trondheim. Det er ingen tvil om at Jarl ønsker å teste hva skulderen tåler av belastning, sier Stuan.

Sportssjefen medgir at det er litt skummelt sett med norske øyne da det blir borte poeng i kampen om å vinne nasjonscupen.

– Norge har hatt to herrer og tre kvinner øverst på pallen i vinter. Nå satser vi på at Jørgen Graabak griper muligheten og blir vår sjette utøver med WC-seirer i vinter. Både han og Jens kjemper høyt oppe i sammendraget, så vi bør bite godt fra oss, selv om vi jo tar en risiko i kampen om nasjonscupen uten Jarl. Samtidig må vi ikke glemme at vi har nasjonal kvote i Oslo og Trondheim, så jeg kan love en intens norsk poengjakt, sier Stuan.

Det er lagsprint lørdag og individuelt renn søndag.

Uttak World Cup kombinert menn i Lahti, Finland:
Espen Andersen (Lommedalens IL)
Espen Bjørnstad (Byaasen SK)
Kasper Moen Flatla (IL Jardar)
Jørgen Graabak (Byåsen IL)
Jens Lurås Oftebro (IL Jardar)
Andreas Skoglund (Molde og Omegn IF)
Simen Tiller (Moelven IL)

Helgens renn sendes på Viaplay/TV3

NIF-EPI03, 03