Bronse i lagkonkurransen for det norske laget. F.V. Even Leinan Lund, Ingrid Låte, Nora Helene Evans og Jørgen Berget Storsveen (Foto: Borut Živulović/BOBO)

Oppsummering av Junior-VM

Her finner du en oppsummering av hvordan det har gått for det norske kombinertlaget som konkurrerer i Planica

Team Sprint
I herrenes Team sprint søndag tok de norske gutta med seg nok en bronse. Jørgen Storsveen og Jens Dahlseide Kvamme tok bronsen i søndagens konkurranse. De var 17 sekunder bak etter hoppinga og gikk ut likt med Japan i langrennet. De gikk sammen hele langrennet, men i spurten viste Kvamme styrke og slo japanerne i avslutningen. Norge endte opp 47 sekunder bak Tyskland som vant. Østerrike tok annenplassen 5,1 sekunder bak Tyskland.

For kvinnene gikk det ikke veien i team sprint og de norske jentene endte på en 8. plass i lørdagens team sprint. Ingrid Låte og Nora Helene Evans gikk for Norge.

Kombinert Gundersen
I fredagens kombinertøvelse Gundersen/normal bakke og 10 km ble det norsk bronse på herresiden. Jens Dahlseide Kvamme tok tredjeplassen i herrenes løp. Han hoppet tredje best i hoppkonkurransen og beholdt denne plasseringen gjennom hele langrennet. Dermed tok Kvamme sin første medalje i junior-VM noensinne. Kvamme var til slutt 19,5 sekunder bak østerrikeren Paul Walcher som vant.

I kvinnenes konkurranse samme dag gjorde Ingrid Låte det best i hopprennet og gikk ut først på langrennet. Der ble blant annet finske Minja Korhonen gikk forbi og vant rennet. Låte kom på femteplass 34 sekunder bak den seirende finnen.

Bronse i lagkonkurransen
Det norske laget med Even Leinan Lund, Ingrid Låte, Nora Helene Evans og Jørgen Berget Storsveen tok bronse i onsdagens lagkonkurranse i Planica. Tyskland tok seieren 27 sekunder foran Japan som tok andre plassen og 1,02 foran Norge. Det norske laget hoppet godt og gikk ut på en tredjeplass i langrennet, bare to sekunder bak Japan. Japanerne ble for sterke mot slutten av langrennet og Norge beholdt tredjeplassen de hadde fra starten av langrennet. Dette var en sterk start på mesterskapet og det vitner om god form på kombinertlaget som skal ut i flere konkurranser senere i junior-VM. Junior-VM fortsetter torsdag med provisorisk hoppkonkurranse før de indivuelle konkurransene starter fredag.

Program kombinert
Onsdag 7. februar - Mix-konkurranse - Normal bakke/ 4 x 5 km
Fredag 9. februar - Gundersen normal bakke/ 10 km for menn - normal bakke/ 5 km for kvinner
Lørdag 10. februar - Team sprint kvinner - normal bakke/ 2 x 4,5 km
Søndag 11. februar - Team sprint menn - normal bakke/ 2 x 7,5 km

– Vi har kommet godt frem og har en super gjeng med oss. Det blir spennende å se hvordan de to jentene som var med i ungdoms-OL hevder seg. Alle gutta har et høyt potensial som de har vist i COC i år. Forholdene blir spennende, det er fint vær akkurat nå, men det er meldt regn mot slutten av uka. Smøreteamet vårt er rutinert og vi har troa på raske ski. Vi gleder oss til å konkurrere her i Planica, sier trener Carlo Brömel.

Uttak kombinert