Premieseremoni Kong HaraldsUngdomsstafett 2024

Kong Haralds Ungdomsstafett - en helg for minneboka!!

Kong Haralds Ungdomsstafett arrangeres årlig, samme helgen som verdenscupen i Holmenkollen og er en stafett som ble gitt i gave til Kongen i forbindelse med hans 80 års dag. Årets stafett ble arrangert lørdag 9. mars og er en mix stafett for gutter og jenter i alderen 15 – 16 år.

av: Lene Faraasen, SIL/Hedmark Skikrets

Alle landets skikretser tar ut 8 løpere, som fordeler seg på to lag med følgende rekkefølge:

1. etappe, jente 15 år, våre løpere var Maria Sæther Verdenius og Karoline Bogsti
  2. etappe, gutt 15 år, våre løpere var Ask Alhaug og Isak Engeskaug
  3. etappe, jente 16 år, våre løpere var Emilie Rud Lia og Hedda Faraasen Alme
  4. etappe, gutt 16 år, våre løpere var Kristian Moen Bonden og Oliver Holum-Jakobsen

For Hedmark Skikrets gikk Maria, Ask, Emilie og Kristian på kretsens 1. lag, mens Karoline, Isak, Hedda og Oliver gikk på kretsens 2. lag. Vårt førstelag var med å prege stafetten fra første til siste etappe og gikk til slutt inn til kretsens aller første pallplass i Kong Haralds Ungdomsstafett! Kretsens 2. lag gikk inn til en fin 19. plass. Begge lag forbedret dermed startposisjonen til neste års stafett.

Kong Haralds Ungdomsstafett er så mye mer enn en konkurranse og det er lagt til rette for en hel helg i Oslo, for alle deltakere med ledere. Vi bor på sammen hotell, det legges til rette for trening fredag med gjennomgang av løyper, transport tur/retur Holmenkollen, akkreditering til verdenscup-helgen, felles middag og sosialt samvær i hver enkelt krets, men også sosialt samvær med skikompiser fra hele Norge.

Hedmark Skikrets sine to lag, sammen med en rekke andre skikretser valgte å bruke hele dagen i Holmenkollen lørdag. Dette er selvsagt ikke en optimal oppladning, med mange timer på arenaen før en konkurranse, men denne helgen er så mye mer. Dette er en helg, fylt med opplevelser, stor idrett, sosialt samvær, trening og konkurranse. Våre utøvere var heldige som fikk være med på dette.

Geir Andre Holum-Jakobsen og undertegnede var kretsens hovedledere og hadde med seg en rekke fine foreldre i støtteapparatet, samt en fantastisk flott gjeng med utøvere, som alle har gått fort på ski i vinter og som derigjennom var heldige å bli tatt ut til å representere Hedmark Skikrets under Kong Haralds Ungdomsstafett.

Neste år er det ett nytt uttak og da er det 2009 og 2010 modellene våre som skal representere kretsen i Kong Haralds Ungdomsstafett og vi anbefaler alle som er heldige å bli tatt ut til å være med på hele opplevelsen – dette er og var en tur for «minneboka».

Vi gratulerer Maria, Ask, Emilie og Kristian som gikk kretsen inn til vår aller første medalje i Kong Haralds Ungdomsstafett – Hedmark satte sitt preg på årets stafett og det var moro!

Takk til langrennskomiteen i Hedmark Skikrets, arrangør, foreldrene og våre flotte utøvere for en minnerik helg i Oslo og i Holmenkollen!

Løperne som gjennomgikk løypene fredag kveld i Kollen

Støtteapparatet

Gjennomgang med rennleder før start

Utøverne våre