Satser stort på ny terrengpark i Trysil

– Dette er kjempegode nyheter. Den nye terrengparken i Trysil kan bli «Holmenkollens freeski-anlegg», forteller sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach.

Birk Ruud og fersk juniorverdensmester Frank Wahlstrøm under NM i freeski i Trysil nylig.

SkiStar bygger en helt ny terrengpark for freeski og snowboard, en park som vil ha fasiliteter for nasjonale og internasjonale konkurranser.

– Dette gjør oss superglade. Vi er stolte av hva de frivillige i Trysil IL i samarbeid med SkiStar får til. Dette viser at det nytter for idretten å samarbeide godt i store kommersielle anlegg. SkiStar er for oss en trygg kommersiell partner å samarbeide med fremover, og vi gleder oss til fortsettelsen, forteller sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach.

Den eksisterende parken i Trysil flyttes noen hundre meter lenger sør i anlegget før neste sesong (se illustrasjon). Bakken skal breddes, det bygges en egen parkheis (t-krok) og parken får flomlys. Den nye parken blir om lag en kilometer lang, og skal romme blå, røde og svarte linjer med hopp og rails. For å sikre tidlig åpning og stabile forhold investerer SkiStar i det siste innen snøteknologi. Trysil har også et erfarent crew med god kompetanse på parkbygging. Trysil har både hatt NM for freeski og snowboard mange ganger, og ambisjonene fremover er at de ønsker å være arena for store konkurranser.

Parkene er designet i samarbeid med freeskistjernene, Birk Ruud og Jesper Tjäder.

– Skiidretten er i konstant utvikling, og freeski har gjennom sin egenart tiltrukket seg mange unge utøvere. Dermed oppstår et gledelig men prekært anleggsbehov. Heisbaserte skiidretter er avhengig av samarbeid med private anleggseiere og vi imøteser med spenning etableringen i Trysil, forteller anleggsrådgiver i Norges Skiforbund, Marit Gjerland.

Skisse på ny terrengpark i Trysil. Illustrasjon: SkiStar