Livestreaming fra junior-VM

Det er klart for Junior VM i Italia og Norges Skiforbund Freeski har tatt ut seks utøvere. Se mesterskapet direkte.

Gå til Livestreaming på FIS

23.-30. mars arrangeres Junior VM i Freeski i Mottolino i Italia, og Norge stiller med et sterkt lag bestående av seks utøvere.

- Nivå og antall norske juniorer har antageligvis aldri vært høyere. Aldri før har vi måttet vurdere så mange utøvere til et juniorverdensmesterskapsuttak, forteller junior- og rekruttlandslagstrener, Simen Eie.

Det var et utfordrende uttak til årets Junior VM. Dette tyder på at fremtiden er lys for freeski-Norge. Jeg gleder meg til å se hva utøverne får til i Italia, legger elitelandslagstrener Herman Valø Orheim til.

Følgende utøvere er tatt ut:

• Birk Sneen, Heming IL
  • Filip Stene-Johansen, Bærums Skiklub
  • Martin Mølmen Bentdal, Dombås Idrettslag
  • Theodor Skarpnord, Heming IL
  • Jonas Larsen, Bærums Skiklub
  • Frank Wahlstrøm, Trysil Idrettslag

Landslagsledelsen har etter nøye vurdering konkludert med å ikke sende jenter til JRVM 2024. Med hensyn til våre utøveres sikkerhet og de tekniske kravene løypene stiller, retter vi heller blikket mot JRVM 2025. Vi har mange jenter med stort potensial, og vi ønsker å fortsette satsningen på jentesiden i freeski-Norge. Vi ser JRVM 2025 som et mer realistisk konkurransemål for våre unge kvinnelige utøvere. Denne tilnærmingen er i tråd med vår langsiktige strategi om å prioritere utøvernes utvikling fremfor et «konkuransejag».

NIF-EPI03, 03