Marikollen på vinteren

Nytt helårsanlegg i Marikollen

Fem millioner kroner er tildelt helårsanlegg i Marikollen fra Sparebankstiftelsen DNB. Det nye anlegget kan brukes gjennom hele året og er viktig for snøbrett- og freeskikjørere i Norge.

Det er Rælingen Skiklubb (freeski og snowboard), Skiforbundet og Brettforbundet som drar spesielt god nytte av det nye helårsanlegget som kommer i Marikollen. Anlegget inneholder blant annet en helårs-airbag som gjør det mulig å trene hele året. Anlegget vil være ferdig til våren.

- Dette er et anlegg som blir utrolig viktig for både snowboard og oss i freeski. Både for bredde og for topputøverne våres. Det er et herlig tilbud for alle og vil skape en arena og treningsplass for utøvere på alle nivåer. Anlegget vil også gjøre at både bredde og topp får trene sammen og lære av hverandre, sier sportsjef for freeski Christoffer Schach.

Slik vil anlegget se ut på sommerstid.

Denne typen anlegg finnes det bare en håndfull av rundt omkring i Europa og et slikt anlegg hadde ikke vært mulig uten Rælingen Skiklubb alpin og Sparebankstiftelsen DNB. Når anlegget er helt ferdig kan det brukes året rundt, både på helgebasis og gjennom ulike leieavtaler med klubb og lag.

- Airbag i Marikollen er et banebrytende prosjekt der NSF og Brettforbundet i samarbeid med Rælingen Skiklubb har etablert et helårsanlegg som har stor verdi for et betydelig antall brett - og freeskiutøvere.
Denne piloten har løftet air bag som element inn på spillemiddelordningen, og banet vei for at også andre miljøer kan vurdere tilsvarende treningsfasiliteter. NSF vil også berømme godt samarbeid med Rælingen kommune i prosjektet, sier anleggsrådgiver Marit Gjerland.

- Tusen takk til Sparebankstiftelsen DNB, Kulturdepartementet, Norsk Tipping, Olympiatoppen, Brettforbundet, Skiforbundet og ikke minst Rælingen Skiklubb alpin, for at dette prosjektet nå skjer. Anlegget kommer til å bli veldig viktig for Norge fremover, avslutter Schach.

NIF-EPI01, 01