Theodor Brækken, Eirik Hystad Solberg og Halvor Hilde Gunleiksrud etter NM i storslalåm i Hafjell under alpin-NM i april. Til vinteren kan disse få sjansen i World Cup i tekniske disipliner i Hafjell.

Får sju World Cup-renn i alpint

Hafjell og Kvitfjell har fått tildelt sju Word Cup-renn i alpint i februar og mars 2025.

Les også: Referat fra alpinkomiteens møter i Slovenia

Dette ble vedtatt i dagens møte i alpinkomiteen i Det internasjonale ski- og snowboardforbundet (FIS) i slovenske Portoroz.

– Dette er historisk for norsk alpinsport. Aldri før har vi fått tildelt så mange World Cup-renn. Gudbrandsdalen har vist seg i mange år som et snøsikkert sted, og tildelingene er en tillitserklæring vi skal være stolte av i fellesskap. Dette betyr mye for oss som alpinnasjon, og det er bare å gratulere ildsjelene i Gudbrandsdalen på alt vi har fått til. Hafjell og Kvitfjell kan arrangement. Dette har de vist gjennom 30 år med store arrangementer, senest nå nylig med flotte gjennomførte World Cup-renn i fart for både kvinner og menn i Kvitfjell, sier sportssjef for alpint i Norges Skiforbund, Claus Johan Ryste.
Han sitter også i alpinkomiteen i FIS for Norges Skiforbund.

I tillegg til fartsøvelsene i Kvitfjell for kvinner og menn får Hafjell tildelt de tekniske øvelsene for menn. World Cup-konkurransene arrangeres uke 9, 10 og 11 i 2025. Det starter med fart for kvinner med tre renn, fortsetter med to renn i fart for menn i tillegg til en reservedag med tanke på mulige avlysninger tidligere i sesongen før det avsluttes med tekniske øvelser for menn i Hafjell.
– Dette er helt fantastisk. Under møtene her nede i Slovenia denne uka har vi fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra FIS og fra den internasjonale alpinfamilien. Vi ser frem til ekstra mange World Cup-renn kommende sesong, sier leder for organisasjonskomiteen i Hafjell og Kvitfjell, Ole Kristian Kirkerud.

Europacup-avslutning i Norge
I tillegg til World Cup-renn til Gudbrandsdalen skal det også gjennomføres flere renn på det nest nøyeste nivået i Norge kommende sesong. Europacupavslutningen er tildelt Kvitfjell (16.-17. mars), Ål (19.-20. mars), Norefjell (19.-20. mars) og Oppdal (22.-23. mars). I Kvitfjell kjøres fartsavslutningen for kvinner og menn, mens det er storslalåm for kvinner i Ål, slalåm for menn i Norefjell, mens det avsluttes med finalen for teknikk i Oppdal for kvinner og menn.

– Dette er viktig for oss. Det er avgjørende sportslig viktig at vi har europacuprenn på hjemmebane hvert år. Våre europacup-løpere presterer helt i toppen, og får nå forhåpentligvis en hjemmefordel. En europacupfinale går over en hel uke. Det er krevende, men svært viktig for Norge som alpinnasjon, sier Ryste.

Bedring på terminlista
Sportssjefen ser også en bedring på terminlista i alpint i Word Cup kommende sesong. Det er blitt gjort justeringer for blant annet å unngå mest mulig avlysninger, skader og ikke minst reisevirksomhet. Sölden starter siste helga i oktober, en uke senere, mens teknikkrennene i Kranjska Gora er flyttet tidligere på sesongen. Fartsdelen starter først i desember, senere enn tidligere år. Det blir en World Cup-runde i USA før jul i tillegg til finalerunden i mars. De tradisjonelle klassikerne i alpinsirkuset beholdes, men med noen justeringer på dato. I februar er det klart for vinterens høydepunkt, VM i Saalbach.
– Dette er et steg i riktig retning, og vi må være fornøyd med de endringene vi har fått til på kort tid. Fremover skal vi jobbe for enda flere endringer med tanke på klima, mulig skader og avlysninger i fremtiden, sier Ryste.

Alle vedtak fra kalenderkomiteen i  slovenske Portoroz skal endelig vedtas av styret i FIS (FIS Council).

LES OGSÅ: REFERAT FRA ALPINKOMITEENS MØTER I SLOVENIA

NIF-EPI01, 01