Adrian Smiseth Sejersted (NTB)

Fem utøvere til Kvitfjell

Norges Skiforbund Alpint, Team Telenor, sender fem utøvere til helgas World Cup-renn i fartsdisiplinene i Kvitfjell.

Verdens beste alpinister konkurrerer om en plass på pallen i utfor og super-G. World Cup i Kvitfjell er blitt en klassiker. Alpineventyret startet i 1993, og i år arrangeres det dobbel World Cup-runde for aller første gang i historien.

– Vi gleder oss. Målet er at vi skal være med å kjempe om topplasseringene, i år først og fremst i Adrian. Publikumet får en fin mulighet til se våre utøvere i aksjon. Kvitfjell er også en arrangør som har levert, og som stadig utvikler seg videre til beste for regionen og norsk alpinsport, forteller sportssjef for alpint i Norges Skiforbund, Claus Johan Ryste.

Gjennom 30 år med World Cup har ikke minst publikum opplevd mye, samt levd seg inn i kampen om hundredelene, mens verdens tøffeste alpinister har rast ned fjellsida i Kvitfjell.

På World Cup-torget ved målområdet begge dager er det aktiviteter for store og små.

Aksel Hammer (19) og Simen Sellæg  (20) får sine World Cup-debuter på hjemmebane i Kvitfjell. Begge leverte nylig gode resultater i junior-VM.

TV 2 sender helgas renn i Kvitfjell. Det er utforrenn lørdag, mens det er super-G søndag med rennstart klokken 12:00 begge dager.

I sveitsiske Crans Montana er det også fartsrenn på programmet for kvinnene til helga. Her stiller Ragnhild Mowinckel og Kajsa Vickhoff Lie.

For sendetider, se SKI PÅ TV.

Se også arrangørenes nettsider om alt som skjer i Kvitfjell

Disse stiller for Norge

Kvitfjell, utfor og super-G:
Adrian Smiseth Sejersted, Stabæk IF
Fredrik Møller, Oppdal Alpin
Markus Nordgård Fossland, IL Stjørdals Blink
Simen Sellæg, Ready (trening utfor og super-G)
Aksel Hammer, Stabæk IF (super-G)

Crans Montana, utfor og super-G:
Ragnhild Mowinckel, Sportsklubben Rival
Kajsa Vickhoff Lie, Bærums Skiklub