Hopp til innhold

Publikumssuksess med "Sidespor"

NMSidespor ble en publikumssuksess og skapte folkefest under NM på Ski i Kilbotn i Harstad. NMSidespor skapte stor aktivitet for publikum både i byen Harstad og ved arenaen.



– NM Sidespor arrangementene med aktiviteter både ute og inne, har virkelig engasjert både store og små og løftet opplevelsen for barnefamilien til et nytt nivå på skiarrangement. Det er absolutt et eksempel til etterfølgelse. Fra min side får studentene toppkarakter på dette eksamensprosjektet, sier skipresident Erik Røste.

Arrangørene Kilkam IL og Medkila Skilag inngikk et samarbeid med UiT, campus Harstad der studentene i «Praktisk prosjektledelse» både har utviklet og gjennomført publikumsaktiviteter på en forbilledlig måte. 

– Vi håper at på sikt at dette skal bidra til at Kilkam og Medkila skilag fremstår som attraktive verter for fremtidige skiarrangement, samt bygge omdømme for Harstad som arrangørby, forteller prosjektleder Yngvild Mejland.

NM-arenaen ligger i et naturskjønt område med både skog og store flater. NMSidespor plasserte «poster» over hele området, både ute og inne i den store TIAN-hallen ved arenaen, der det var rigget scene både for premieutdeling og underholdning.

Prosjektet ble fylt med innhold fra lek og moro til kulturinnslag og praktiske utfordringer. Prosjektgruppa etablerte struktur på ledelse, organisering og ansvarsdeling mellom studentene, gjennomførte flott og skal avlegge rapport 24. april til UiT og oppdragsgiveren.

Publikums oppslutning og aktive deltakelse gjennom NM-dagene har vært høy og NM-sidespor har uten tvil gitt årets norgesmesterskap et bredere og mer familievennlig innhold.

App for å samle Trimpoeng 
I tillegg til å besøke NM sidespor-aktivitetene kunne publikumlaste ned appen Trimpoeng, registrere besøk på postene og vinne flotte premier. NM Sidespor hadde aktive profiler både på Facebook og på Instagram, der publikum fikk et innblikk i prosjektet og delta i konkurranser. Under mesterskapet hadde 307 lastet ned appen Trimpoeng. Trimpoeng kunne «veksles» i et mangfold av store og små premier. 

De digital postene var åpne fra 15. – 31. mars.

– Det har vært et kjempespennende og lærerikt prosjekt, sier prosjektleder Mejland. – Det har vært morsomt å se publikums engasjement og ikke mins det sterke engasjementet studentgruppa har hatt.

Publikum kunne steke ditt eget pinnebrød, klappe en rein, gå på tur i den magiske skogen der det var «gjemt» ulike dyr, møte brannkorpsets maskot Bjørnis, ressursselskapets «Humlix» eller få med seg mange underholdningsinnslag med sang og dans fra scenen. Ikke minst Harstad-mannen Harald Troøyens egenkomponerte NM-sang.  

NM Sidespor hadde som mål å skape skifest i hele Harstad.
– For å tilby et variert og spennenende program måtte vi få med oss lokalt nærings- og kulturliv. Det fikk vi til! Hele programmet presenterte vi på egne sider på Facebook og Instagram, samt gjennom bred presseomtale, forteller Mejland.

SLIK MÅTTE DE GJØRE DET: 

1. Last ned Trimpoeng-appen 

2. Registrer deg med navn, mobilnummer og e-postadresse. Du mottar nå et passord via SMS. 

3. Logg inn med mobilnummer. 

4. Meld deg på konkurransen «NM Sidespor 2022». 

5. Finn turmål og sank poeng! Noen poster vil være merket med skilt, mens andre kun vises i appen. 

 

Studenter står bak NM Sidespor 
20 studenter Ved Universitetet i Harstad utgjør prosjektgruppa, fra Tana i nord til Verdens ende Vestfold. Sammen med hovedkomiteen ønsket studentene å bidra til at NM på ski 2022 i Harstad går inn i minnebøkene som tidenes NM-fest for både publikum og løpere.  

 NM Sidespor skulle engasjere publikum og skape god stemning under NM-2022. Gjennom fengende aktiviteter for små og store skulle prosjektet bidra til sosialt fellesskap og folkefest forteller Mejland. 

 

NIF-EPI03, 03