Blir en del av ungdoms OL

- Det at randonee blir en del av ungdoms OL i 2020 er en stor anerkjennelse for randonee og en viktig milepæl i prosessen med å få randonee på OL-programmet i 2022, forteller Martin Hanem Bartnes i randoneeutvalget i Norges Skiforbund.

Den internasjonale Ski Mountaineering Federation (ISMF) er svært fornøyd med å kunngjøre at randonee vil være en offisiell idrett i Lausanne 2020, hvor idretten vil være sammen med syv andre internasjonale vintersportforbund. ISMF har jobbet veldig hard de siste årene for å få til dette, og beslutningen om å inkludere randonee i 2020 ble endelig besluttet under IOCs styremøte denne uka.

- Dette vil også ha mye å si for interessen for randonee i Norge og Norges Skiforbund sitt arbeid for å rekruttere yngre utøvere til sporten. Forhåpentligvis vil dette gjøre det enklere å skaffe flere samarbeidspartnere som er interessert i å bidra til å videreutvikle randonee, både nasjonalt og internasjonalt, forteller Bartnes.

I ungdoms-OL vil randonee ha en normaldistanse, én sprint, samt en stafett. Det vil være plass til i underkant av 50 deltakere i 17-18-årsalderen. Konkurransen vil være åpen for utøvere fra alle de 31 medlemsnasjonene i ISMF.

NIF-EPI01, 01
NSF