Her ser vi Marit Bjørgen og Marius Arnesen i aksion under et tidligere seminar, Morgendagens Skilederre. Til høyre Gro Eide.

Nytt kull i Morgendagens Skiledere

Marit Bjørgen er blant mentorene i det nye kulllet til Morgendagens Skiledere. Tilbakemeldingene var gode etter første samling for det nye kullet nylig.

Tidligere landslagsløper i langrenn, Marit Bjørgen og tidligere landslagstrener i alpint, Marius Arnesen, er blant mentorene for Kull II i Morgendagens Skiledere. For første gang er det også menn som deltakere i det spennende prosjektet. Kull II hadde sin første samling i februar 2020 med deltakerne, mens mentorene ikke var klare før i høst. Mentorene for Kull II møttes digitalt første gang fredag 11. september. Her ble de koblet med sin mentee (den man skal være mentor for). Mentorene stiller opp med sin solide kunnskap, kompetanse og erfaring på frivillig basis.

Marit Bjørgen er mentor for Connie Hagen (bildet), alpintrener, Krødsherad IL, Buskerud Skikrets, Marius Arnesen er det samme for Magnus Evenby, trenerteam Para Elite Langrenn.

Se sak i Aftenposten Alle deltakerne i Kull II Alle mentorene i Kull II

Fakta:

• Norges Skiforbund lanserte i 2017, i samarbeid med Equinor, prosjektet Morgendagens Skiledere.
  • Målet med prosjektet i første fase var å få flere kvinnelige ledere og trenere på nasjonalt og internasjonalt nivå innen skiidretten. Målet videreføres med fokus på å styrke kompetansen i skiidretten både blant kvinner og menn. (Vedtatte mål fra Skitinget, men også faktagrunnlag som viser at det er klart flertall av mannlige trenere i norsk idrett).
  • Prosjektet er et tre-årig mentorprogram. Alle deltagerne får sin personlige mentor. Sammen jobber deltageren tett med sin mentor med fokus på mål og retning for en leder- og/eller trenerkarriere.

Leder – kobling deltakere og mentorer

Deltaker: Marita Hakestad Andresen. Arrangementskonsulent i avd. Forretningsutvikling og innovasjon Norge Skiforbund.
Mentor: Dag Vidar Hanstad. Prof. Norges Idrettshøyskole.

Deltaker: Kjersti Bach, lege. Inderøy IL, Langrenn Nord Trøndelag skikrets.
Mentor: Rebecca Hansen. Seksjonsleder, Luftsportforbundet Deltager Kull1/Morgendagens skiledere.

Deltaker: Silje Dahl Benum, lærer Wang Toppidrett Trener i Fossum Tidligere langrennsløper Akershus skikrets.
Mentor: Elisabeth Birkeland, teknologidirektør Equinor.

Deltaker: Synne Dyrhaug, student Journalistikk, Oslo Tydal IL Sør-Trøndelag skikrets.
Mentor: Kristin Felde, direktør medborgerskap Asker kommune.

Deltaker: Ella Gjølme Berg, jusstudent og trainee Trener i Try / TD i Langrenn Oslo skikrets.
Mentor: Camilla Salthe, direktør petroleumsteknologi Equinor.

Deltaker: Emilie Johanne Hagen, fysioterapeut. Tidligere langrennsløper Gjerdrum IL Ski Akershus skikrets.
Mentor: Erik Røste, skipresident Norges Skiforbund.

Deltaker: Thomas Liland-Vik, bedriftsleder. Alpintrener Jæren Alpinklubb, Agder & Rogaland skikrets
Mentor: Erik Bruun, direktør juridisk avdeling Statnett.

Deltaker: Henning Olsbakk, salgsansvarlig, avd. Forretningsutvikling og innovasjon Norges Skiforbund
Mentor: Kristin Sæterøy, senior Business Development Manager TrønderEnergi.

Deltaker: Live Spilker, trenerutvikler Byåsen IL, Sør-Trøndelag skikrets.
Mentor: Merethe Verstad, kompetansesjef NRK Trøndelag.

Deltaker: Brynhild Sætha, administrasjonskonsulent i langrenn, Norges Skiforbund.
Mentor: Tonje Sagstuen, kommunikasjonsdirektør Norsk Tipping.

Deltaker: Gunnhild Sofie Vangsnes, sportskonsulent Telemark/NSF Bærekraftstudent, Norges Skiforbund.
Mentor: Else Marthe Sørli Lybekk, fagsjef Prestasjon Olympiatoppen.

Trener – Kobling deltaker og mentor

Deltaker: Sebastian Aagnes, trener langrenn IL Heming, Oslo skikrets.
Mentor: Johan Flodin, landslagstrener Norges Roforbund.

Deltaker: Magnus Evenby, trener langrenn, paralandslaget / Wang Toppidrett Hamar Norges Skiforbund, Hedmark skikrets.
Mentor: Marius Arnesen, daglig leder Norefjell Resort/tidligere landslagssjef WC Herrer Alpint.

Deltaker: Martin Fjeldberg, trener alpint, Bærums Skiklubb Alpint Akershus skikrets.
Mentor: Vidar Løfshus, leder for kultur- og prestasjonsutvikling Fremtind Forsikring.

Deltaker: Martin Flismyren, trener langrenn Wang Toppidrett Hamar Kjellmyra IL, Hedmark skikrets.
Mentor: Arild Monsen, landslagstrener, Herrer Sprint Langrenn Norges Skiforbund.

Deltaker: Connie Hagen, trener alpint Krødsherad IL Buskerud skikrets.
Mentor: Marit Bjørgen, tidligere toppidrettsutøver/ambassadør for Grasrottrener prosjektet.

Deltaker: Marion Huber, trener langrenn IL Heming, Oslo skikrets.
Mentor: Marit Breivik, assisterende toppidrettssjef og sommeridrettssjef Olympiatoppen

Deltaker: Emilie Kristoffersen, skitester Alta IF, Finnmark skikrets.
Mentor: Claus Ryste, sportsjef alpint Norges Skiforbund.

Deltaker: Sara Nordsveen, trener hopp/kombinert IL Trysilgutten, Hedmark skikrets.
Mentor: Erlend Slokvik, toppidrettssjef, Norges Friidrettsforbund.

Deltaker: Trude Stensæter, trener langrenn Nordnorsk skilinje, Harestua IL, Oppland Skikrets.
Mentor: Atle Kvålsvoll, seniorkonsulent Olympiatoppen Midt-Norge.

Deltaker: Renate Tjetland, trener langrenn Gjesdal IL, Agder og Rogaland skikrets.
Mentor: Vegard Ulvang, leder Langrennskomiteen i FIS.

Deltaker: Barbro Kvåle Trømborg, trener langrenn Wang Toppidrett Tønsberg. Konnerud IL, Buskerud skikrets.
Mentor: Info kommer senere.

Deltaker: Tormod Vatten, trener langrenn Kjelsås IL, Oslo skikrets.
Mentor: Åge Skinstad, merkevaresjef BRAV-gruppen.

Gå til Morgendagens Skilederes nettside