Ti på ski

Sammen med DNT Telemark fortsetter vi skiturkonseptet Ti på ski for både de ivrigste skientusiastene og de ferske skigåerne. Du kan benytte DNT-appen «UT.no» til å registrere skiturer og til å finne nye skiløyper å utforske.

Sammen med DNT Telemark håper vi på å få enda flere ut på ski, og vi håper «Ti på ski» kan være en hyggelig familieaktivitet gjennom  vintersesongen.

• I sesongen 2020/2021 var det rundt 400 brukere av tiltaket jevnt fordelt i hele fylket. Vi håper enda flere vil være med denne sesongen. Ta med deg familie og venner ut på skitur og finn poster underveis. Kanskje kan dette også motivere til å utforske nye løyper for både store og små.

• I året som gikk hadde vi 45 poster fordelt i Telemark og Vestfold. Denne sesongen håper vi å få til enda litt flere, i flere forskjellige løypenett rundt om i fylket vårt. Konseptet fungerer slik at alle postene er samlet i appen «UT.no», med beskrivelse, avstand, kart og bilde. I løypene som har turposter, vil man også finne en informasjonsplakat i starten av løypa og selve turposten er markert med et «UT.no»-skilt. Antallet poster i et område vil variere ut fra løypenettet. Så bruker man appen til å registrere turene når en er framme ved en post.

• Både VTSK og DNT Telemark håper at enda flere vil ta til seg tiltaket. Det handler om å finne motivasjon gjennom å sanke turer, samt at en kan finne inspirasjon i oversikten over turposter i appen. Dette gir igjen rom for å oppdage nye løyper og turmål og kan være en måte å aktivisere hele familien gjennom vinteren.

• Vi startet med registering for barn i fjor, og dette fortsetter vi med i år. Registreringsskjema til barna kan lastes ned i linken under.

• En skal kunne finne turposter til sitt nivå, og med de løypenettene som finnes i Vestfold og Telemark, er det mulig å gi inspirasjon til både vanskelige og lette løyper.

Nå ønsker DNT Telemark og VTSK alle en flott og snøfylt vinter, og vi håper mange vil laste ned registreringsskjema og UT-appen, og komme seg ut sammen på nye eventyr i fylket.

Oversiktskart poster (fullstendig oversikt i UT-appen)

Husk at dette da vil endre seg løpende som det kommer flere poster til.

Registreringsskjema for barn

Det er premie til alle som registerer 10 ulike poster, samt premie til alle barn som besøker 5 ulike poster eller flere gjennom sesongen.

Utfylt skjema kan sendes på mail til lene.p.rugtveit@dnt.no (kan gjerne ta bilde av skjema), eller i posten til: DNT Telemark Postboks 3089, 3707 Skien. Eller innlever skjema i DNT Telemark sitt tursenter i Torggata 15, 3717 Skien.

UT-appen
Hva: I UT-appen finner du kart med merkede sommerruter og vinterløyper, samt tusenvis av turforslag, turisthytter og turmål over hele landet - på fjellet, i skogen og ved sjøen. Bruk GPS-posisjonen din for å finne turmulighetene i nærheten av deg, eller søk etter steder, hytter og turer.
Med SjekkUT i UT-appen kan du registrere ditt besøk digitalt og samle på turposter, fjelltopper, hytter og andre turmål over hele landet. NB! Dersom du har brukt eksisterende SjekkUT-app er det viktig at du bruker samme e-postadresse når du oppretter en ny UT-brukerkonto, slik at vi kan finne igjen dine tidligere besøk.

Hvem: appen er for alle – både de som er medlem i DNT og de som ikke er det

Hvordan: UT.no, enten i app store (iPhone) eller play butikk (android), finn lista som heter «Ti på ski i Vestfold og Telemark», finn en turpost og spenn på deg skia. Når du er 50 meter eller mindre fra en turpost kan du ta fram appen og registrere besøket. En velger selv om besøket skal være privat eller vises for alle.

Registrering av turposter på ski kan gjøres mellom 1.desember og 30.april, men vil også være avhengig av at løypene er kjørt opp.

nif-epi04, 04