Uttak Kong Haralds Ungdomsstafett

Lørdag 11 mars blir Kong Haralds Ungdomsstafett 2023 arrangert sammen med WC i Holmekollen. Kong Haralds Ungdomsstafett (KHUS) arrangeres årlig som en MIX stafett for 15 og 16 åringer. Stafetten arrangeres av Oslo Skikrets i samarbeid med NSF, De to stafettlagene fra Vestfold og Telemark Skikrets er nå offentliggjort.

Uttaket til Kong Haralds Ungdomsstafett (KHUS) 11. mars er nå ferdigstilt. Dette har absolutt ikke vært noen enkel jobb, og i flere klasser har det vært svært vanskelig å plukke ut de løperne vi i dag tror er i best form til å gå de respektive fire etappene. I alle uttak vil det være løpere som blir strålende fornøyde fordi di har kommet med på lagene som er tatt ut, og det vil samtidig være utøvere som blir svært skuffet over å ikke ha blitt tatt ut eller som er skuffede fordi de mener de burde vært på et annet lag eller hatt en annen posisjon enn hjemmeværende reserve. Det er forståelig, og jeg regner med at alle foreldre bidrar til å gjennomføre gode samtaler med sin utøver uansett utfall av uttaket.

Det er alltid vanskelig å ta ut stafettlag fra en hel krets med mange gode utøvere, og det har ikke vært noe enklere denne gang enn tidligere. Det er også enkelte klasser hvor det er få sammenlignbare renn/resultater for alle aktuelle løpere, men vi har brukt et bredt spekter av forskjellige renn som utvalg for å se på prestasjoner i løpet av sesongen inkludert siste innspurt på HL hvor de fleste aktuelle utøverne deltok. Alle fire etapper går i år i fristil, og dette er naturligvis også forsøkt hensyntatt i uttak og kriterier som er lagt til grunn.

Vi har satt opp to lag fra Vestfold og Telemark Skikrets (VTSK), og det er også satt opp 4 utøvere som (hjemmeværende) reserver til stafetten. Dersom det er utøvere som er satt opp på stafett som ikke har mulighet til å delta grunnet sykdom, reise e.l. er det viktig at det gis beskjed om dette til Christian Berg på telefon 99446699 så snart som mulig. Det er samtidig viktig at alle utøverne er «ærlige med seg selv» om mulighet til å delta dersom enkelte skulle kjenne på formsvikt, sykdom eller andre forhold som gjør at dere ikke regner dere som «fit for fight» i Oslo. Hjemmeværende reserver vil bli kontaktet så snart som mulig hvis det forekommer fravær av de utøverne som er satt opp. Det er kun satt opp 1 hjemmeværende reserve per aldersklasse/kjønn, og denne vil tre inn på det laget som eventuelt får frafall hvis det blir behov for det.

Det er reservert hotellrom til alle utøvere (+ 2 ledere) på Scandic Helsfyr, og det vil være busstransport til/fra Holmenkollen for både trening fredag ettermiddag og på renndagen. All informasjon om KHUS finner dere her: https://www.skiforbundet.no/arrangement/2022-2023/ungdomsstafetten/. Det blir sendt ut noe mer informasjon til de aktuelle løperne per e-post i løpet av helgen. Det er forventet at deltagere blir med på hele arrangementet fra fredag til søndag om det ikke er spesielle årsaker til at det ikke er mulig. Skulle det være spørsmål eller kommentarer til uttak og arrangementet for øvrig ber jeg om at det rettes til meg på telefon eller på PM.

nif-epi04, 04