NC jr Lillehammer

Utøvere fra Vestfold og Telemark gjorde seg bemerket på Lillehammer under Norgescup for juniorer i helgen.

FREDAG: KLASSISK SPRINT
På fredag ble klassisk sprint gjennomført. Nora Sofie Doksrød fra IL Runar Ski trådde opp på 3.plass på pallen i K19/20 klassen 👏🥉, mens Tuva Svindland fra Oseberg Skilag tok seg til finalen i K17-klassen. På herresiden gikk både Jens Kristoffer Dyrdahl (Berger IL) og Lucas Broby Heimdal (Gulset IF) i finalen i M18 der de endte på henholdsvis 5. og 7.plass. Christoffer Rüger fra Gulset IF tok 5.plass i klassen M17. Ellers var det flere gode prestasjoner med utøvere i både kvartfinaler og semifinaler.

LØRDAG: FRISTIL INDIVIDUELL START
Lørdag var det vært fristil individuell start. I M19/20 leverte Andreas Fon Heierstad fra IL Ivrig en knallsterk 16.plass, Håvard Bergmann fra IL Runar Ski tok en 23.plass og Lars Olav Aspheim Kåsa fra Gulset endte på 28.plass i et startfelt på 179 løpere.

Jens Kristoffer Dyrdahl fra Berger IL endte på 17.plass og Nicholas Torvund tok 27.plass i klassen M18, mens Christoffer Rüger fra Gulset tok en flott men helt sikkert ekstremt frustrerende 4.plass halvsekundet bak pallen i M17. Vetle Høgseth Grønn fra Larvik Ski tok 18.plass og Håkon Fleischer fra Hof IL tok 30.plass.

På kvinnesiden tok IL Runar Ski-duoen Nora Sofie Doksrød og Maren Halle Haugen henholdsvis 15. og 17.plass i K19/20, Astrid Horgen (Skarphedin IL) tok 29.plass i K18 og Tuva Svindland (Oseberg Skilag) tok 23.plass i K17.

SØNDAG: KLASSISK FELLESSTART
15 km klassisk fellesstart på programmet søndag (10 km for K18 og K17) med MANGE gode resultater og prestasjoner.

Om Christoffer Rüger fra Gulset Ski hadde lagt bak seg gårsdagens skuffelse, eller brukte den som motivasjon på dagens 15 km er ikke godt å vite, men uansett var han skikkelig skikkelig påskrudd. Christoffer lå i ledergruppen fra start til mål, men hadde gitt 3 små sekunder opp til Edvard Bjåstad fra Sandnes IL da det kun gjensto 500 meter. Derfra og inn viste Christoffer at det var han som ville dette mest, og spurtslo nevnte Edvard med 0,1 sekund. 🥇 En utrolig sterk prestasjon. Kasper Fet Støtvik fra Oseberg Skilag var også i ledergruppen store deler av løpet, og endte tilslutt på en kjempesterk 6.plass. Knut Eirik Aspheim Kåsa, og så han fra Gulset, tok 15.plass og Kristoffer Saga fra Stathelle og Omegn tok 28.plass

I M19/20 klassen markerte Vestfold og Telemark seg med flere løpere. Andreas Fon Heierstad fra IL Ivrig bygget videre på gårsdagens gode resultat, og gikk inn til en meget solid 9.plass i et stort startfelt. Jørgen Bertram Dyrdahl fra Berger IL tok 25.plass. IL Runar Skis løpere Håvard Bergmann og Kristian Fremstad tok 33. og 34.plass. Lars Olav Aspheim Kåsa (Gulset IF) tok 41.plass og Oscar Creutzer Langslet (Ivrig) tok 49.plass. 6 løpere på topp 50.

I klassen M18 tok Jens Kristoffer Dyrdahl fra Berger IL en god 10.plass, Fredrik Camillo Wille (Oseberg Skilag) 23.plass og Nicholas Torvund (Ørn IF) 24.plass.

Maren Halle Haugen fra IL Runar Ski havnet også på pallen på dagens 15 km i K19/20. Milla Grosberghaugen Andreassen og Eva Ingebrigtsen sørget for at det ikke var noen tvil om hvor 1. og 2.plass skulle gå, men det var kamp om 3.plassen helt inn. Maren viste seg sterkest de siste kilometerne og gikk inn til en imponerende 3.plass. 🥉 Lagvenninne Nora Sofie Doksrød gikk inn til en flott 9.plass.

I K17 disponerte Maren Sofie Fremstad fra Runar Ski løpet sitt helt perfekt. Hun tok plasser fra første til siste passeringspunkt, og gikk seg opp fra 20. til 5.plass på 10 km. Tuva Svindland fra Oseberg Ski leverte også en solid plassering med sin 18.plass.

Det har vært utrolig morsomt å følge dere alle denne helgen. Imponert over alle som stiller til start. Dere er gode representanter for klubb, krets og skisporten. Håper dere alle har opplevd glede og mestring denne helgen uavhengig av resultat. 👏👏
NIF-EPI02, 02