Om Steinkjer Skiklubb

Steinkjer Skiklubb er en klubb med lange tradisjoner. Klubben ble stiftet som Indtrøndelagens Skiforening 22. desember 1885 og skiftet navn til Steinkjær Skiklubb i 1892.

Klubben har vært en ivrig arrangør av norgesmesterskap på ski, både i 1979, 1987, 2001 og 2011. Dessuten var klubben vertskap for et renn i verdenscupen i skiskyting i 1989.

Steinkjer Skiklubb er også en flittig brukt arrangør av Norgescup, både i langrenn og skiskyting.

Anders Bardal (hopp), Truls Ove Karlsen (alpint) og Morten Brørs (langrenn) er Steinkjer skiklubbs største profiler de siste tiårene. Pr dags dato er det langrennsløperen Pål Trøan Aune, som i størst grad forsvarer klubbens ære i nasjonale og internasjonale konkurranser på seniornivå. Sammen med Thomas Hjalmar Westgård utgjør han stammen på klubbens stafettlag i langrenn.

Skiklubbens medlemmer er aktive innenfor både skiskyting, langrenn, hopp/kombinert og alpint.

Ellers kan nevnes at Otto Sverdrup og Kristian Kristiansen fra Steinkjer, som deltok på Fridtjof Nansens skiferd over Grønland i 1888, begge ble utnevnt til æresmedlemmer i Steinkjer skiklubb.

Verdens eldste dameskiklubb, dameskiklubben Skade, ble etablert i Steinkjer i 1889, og er fremdeles aktiv, om enn ikke på konkurransenivå.

Men, skiinteressen i Steinkjer er enda eldre. Logoen til Junior-NM 2018, er Bølamannen. Dette er en kjent helleristning fra Stod i Steinkjer, ved riksvei 763, noen hundre meter overfor Snåsavatnet. Helleristningen er cirka 6000 år gammel, og viser et omriss av en person sett fra siden, fremoverlent på noe som ligner korte ski, eller kanskje truger.

Også for 6000 år siden gikk man på ski i Steinkjer.