Bidrar til å redusere klimabelastningen

Vy bidrar til å redusere klimabelastningen fra verdenseliten i Ski Tour 2020. Se pressekonferansen fra lanseringen av Ski Tour i opptak.

Se pressekonferansen i opptak

Bærekraft i alle ledd er Ski Tour 2020 sin ambisjon. På torsdag ettermiddag ble tog- og busselskapet Vy presentert som tourens hovedsamarbeidspartner under et medietreff i Oslo.

Med sin virksomhet og sine erfaringer fra buss og tog i både Sverige og Norge, gir Vy arrangementet Ski Tour 2020 en mulighet til å redusere klimaavtrykket betydelig, for eksempel ved at deltakerne skal kjøre tog mellom konkurransestedene.

Et klart mål for arrangørene bak Ski Tour 2020 er å gjennomføre touren så bærekraftig som mulig, økonomisk, sosialt og miljømessig. Ved å bruke tog og buss som fremkomstmiddel under touren vil Ski Tour 2020 redusere CO2-utslippene. Samarbeidet mellom skiforbundene i Sverige og Norge legger også grunnlag for en videre bærekraftig utvikling også etter Ski Tour 2020.

– Ski Tour 2020 tenker annerledes og de utforsker nye måter å reise på. Det stiller vi oss helhjertet bak. Også i Vy samarbeider vi på tvers av landegrensene og vi har det som skal til for å levere miljøvennlig transport til Ski Tour 2020, så dette gleder vi oss til å være med på, sier konserndirektør i Vy tog Arne Fosen.

– Vi kjenner rutene, kundene og klimaet og derfor er det naturlig at Vy bidrar. Å oppleve noe sammen gir gode minner. Reiser vi sammen reiser vi også miljøvennlig, og vi bidrar til de beste løsningene for fellesskapet, sier Ole Engebret Haugen, konserndirektør Vy buss.

Under medietreffet var tourens ambassadører Marit Bjørgen og Anders Södergren til stede. Som tidligere aktive langrennsløpere ser de Ski Tour 2020 som en mulighet for å statuere et godt eksempel for fremtiden.

– Det er spennende at man i Ski Tour 2020 våger å tenke nytt. Skisporten må utvikle seg og jeg er glad for at de to skiforbundene har så klare mål for touren. Vi ser at klimaet er i endring og jeg er bekymret for at våre barn og kommende generasjoner ikke skal få oppleve vinter slik vi kjenner den. Det er bra at det nå settes skikkelig fokus på dette og jeg er glad for at Vy ser verdien av å hjelpe skisporten fremover, sier Marit Bjørgen og Anders Södergren.

Fakta:
Ski Tour 2020 arrangeres av Svenska Skidförbundet og Norges Skiforbund gjennom bolaget Tour 2020 AB. På hvert av konkurransestedene har lokale arrangører ansvar for gjennomføringen. Disse er Sportkompaniet AB i Östersund og Åre, IL Varden Meråker for etappen fra Storlien til Meråker og Granåsen Aktivum AS i Trondheim.
Ski Tour 2020 er en del av Coop FIS Cross Country World Cup.

Dette er programmet:
Fredag 14. februar: Offisiell åpning i Östersund