Full fart på Fossum

Basisturneen til Norges Skiforbund er i gang. På Fossum var det fokus på ulike langrennsaktiviteter, hopping og allsidig skiferdighet da klubben hadde et utvidet treningstilbud et par kvelder.

Hvordan kan man anvende terrenget til din fordel, for å bli en bedre skiløper? På Fossum var det fokus på bruk og forståelse av skiterreng da Norges Skiforbund var på besøk.

Se video fra det første besøket i basisturneen på Fossum. Allsidig skiferdighet er utrolig viktig, barna synes det er gøy og du kan se i videoen over hvordan de hopper og hvordan de trives.

Fossum har sett en nedgang i rekrutteringen i de yngste skigruppene.

- Men dette tiltaket kan bidra til rekruttering. Det å leke og ha det gøy er et element til å få med flere, også i ungdomsårene. Det er viktig å leke!

- I barne- og ungdomsalderen er det gunstig fysiologisk å trene mye aktivitet som vi har tilrettelagt her, det å stimulere balanse, rytme, skyv, og bli kjent stort bevegelsesrepertoar. Har du et fundament i bunn, så kan egentlig bygge hva du vil videre oppover. Jeg tror det at alle ting du lærer gjennom terrenget, er den beste måten å lære på, mener utdanningskoordinator i Norges Skiforbund, Per Elias Kalfoss.

Hva mener barna?
- Mestringsfølelse! At man klarer det, klarer ting!

Hva mener den eldste gruppa på Fossum?
Gøy, utfordrende!

Denne sesongen skal vi i samarbeid med skikretser, skiklubber og skoler ut på åtte ulike besøk i Norge. Starten var i Oslo-området, mens turneen fortsetter i Steinkjer, Mo i Rana, Alta, Kirkenes, Gjøvik og Trøndelag. Gjennomgående temaer i basisturneen er felles skileik og basisaktivitet i anlegget, samt ulike kurs som utvikling av skiferdigheter og snøproduksjon.

Basisturneen 2019
22.-23. januar Fossum IF