Foto: Sunn Idrett

Når mat blir vanskelig

Sunn idrett er et satsingsområde i Norges idrettsforbund med mål om å spre kunnskap om idrettsernæring og fremme sunne idrettsmiljøer med gode holdninger og verdier knyttet til mat, kropp, helse og prestasjon.
SUNN IDRETT

Sunn Idrett tar også imot henvendelser og gir råd og veiledning for de som har bekymringer eller spørsmål.
sunn idrett - rådgivning

Sør-Trøndelag skikrets anbefaler at en tar kontakt med Sunn Idrett ved bekymringer for å få god faglig veiledning videre. Det er flere instanser, både offentlige og private, som kan bistå rundt utfordringer.

Forsikringsordning:

Spiseforstyrrelser er blant skadene/lidelsene som omfattes av forsikringsordningen til skilisens (årslisens). Det gir muligheter for å få dekket utgifter til utredning og behandling av spiseforstyrrelser.
skilisens - hva dekker forsikringen

Bakgrunn

Spiseforstyrrelser har lenge vært et tema belagt med tabu og som mange har opplevd vanskelig å snakke om. Sør-Trøndelag skikrets er overbevist om at åpenhet, dialog og informasjon er veien å gå for å forebygge. Vi begynner forsiktig med å bygge opp informasjon på våre nettsider, men har også ønsker om å holde temaet varmt i form av foredrag, infomøter og kompetanse til utøvere, foreldre og trenere i tiden fremover.

Høsten 2021 var det en rekke avisoppslag rundt temaet spiseforstyrrelser i langrennsidretten. Skifamilien jobber daglig for at barn og unge skal få oppleve glede, mestring og utvikling i alle våre grener. Det er naturlig å også engasjere seg aktivt når våre utøvere møter vanskeligheter som kan spores til vår idrettsaktivitet.

Langrennskomiteen i Sør-Trøndelag skikrets vil sammen med administrasjonen ta en aktiv rolle for å se på hvordan vi kan bidra best mulig ut mot våre medlemmer.

NIF-EPI01, 01
Kjell G. Karlsen/NM alpint