Nyhetsliste

Se World Cup-finalen direkte

Live-streaming fra para alpint. Se Jesper Saltvik Pedersen i kamp om sammenlagtseieren i World Cup fredag, søndag og mandag.

Klart for World Cup-avslutning

Norges Skiforbund Alpint sender 3 utøvere til World Cup i Italia. Der arrangeres World Cup-finalen for para alpint i italienske Sella Nevea.

Freidig Alpin starter opp paratilbud

Freidig Alpin starter opp paratilbud for unge og voksne med funksjonsnedsettelse fra neste sesong sammen med ressursperson Terje Holm. Dette blir et viktig tilbud for å skape et miljø for para alpint i skikretsen.

God kjøring i Wildschönau

Denne uken blir det kjørt World Cup i Wildschönau i Østerrike. Der har Jesper Saltvik Pedersen fra Plogen Skiklubb tatt flere pallplasser og Magnus Valø Balchen kjørte utrolig godt i Østerrike.

Seier i Sapporo

Det har vært World Cup i Sapporo for para alpint den siste uken. Der kjørte de norske gutta Magnus Valø Balchen, Marcus Nilsson Grasto og Jesper Saltvik Pedersen.

Lyst å lære bedre teknikk?

Er du langrennspigger og ønsker bedre skiopplevelser? Da er kveldsøktene vi inviterer til med fokus på bedring av teknikk for økt mestring og skiglede noe for deg. Bli med oss den 26. februar og 19. mars. Sted vil være i Oslo området.

Klar for bedre opplevelser på ski?

Vi gjentar suksessen fra januar; Er du synshemmet eller bevegelseshemmet, stående utøver? Bli med oss på en kveldsøkt med fokus på ledsager og langrennsteknikk, 7. mars i Lillomarka Arena

Flott parasamling i Granåsen

Det ble en fantastisk dag i Granåsen lørdag med parasamling i langrenn for syns- og bevegelseshemmede. Her fikk deltakerne testet både ferdigheter og utstyr for best mulig skiopplevelser, mestring og utvikling.

Lyst til å delta på Barneskirenn?

NRK søker barn og ungdommer med alle typer og nivåer av funksjonsnedsettelser - som ønsker en unik opplevelse. Du behøver ingen skibakgrunn, men du må ha lyst til å lære deg, eller bli flinkere, til å gå på langrennski, sittende eller stående.

World Cup i Paralympics-løypene

Det har vært World Cup i Cortina. Det er i de samme løypene at Paralympics skal gå om to år. Det ble derfor god trening for de norske utøverne.

Sprint i Martell onsdag

Para-langrenn skal onsdag gå sprintrenn i Martell, Italia. De gikk World Cup-renn i Toblach forrige uke og har nå reist videre til Martell.

Vant alle fem World Cup-rennene

Første World Cup i para-langrenn har vært i Toblach og Martell siste uken. Der stakk Vilde Nilsen fra Tromsø av med alle fem seierene. Det var en av flere gode prestasjoner av de norske denne World Cup-runden.

Vant World Cup-renn i storslalåm

Det har vært World Cup i para-alpin denne uken og det bød på både opp og nedturer for de norske utøverne. Allikevel ble det flere norske pallplasser på gjengen som har vært i Veysonnaz, Sveits.

Ny World Cup-seier i Toblach

Torsdag vant Vilde Nilsen igjen da det ble gått 10 km fellesstart i Toblach. Hun har dermed to av to seire i World Cup-åpninga i para-langrenn denne uka.

Klart for hektisk para-uke

Norge sikter høyt under World Cup-uken i Toblach og Martell. – Svært gode muligheter, sier trener Magnus Evenby.

Disse vant priser på Idrettsgallaen 2024

Maren Lundby ble stemt frem av det norske folk som årets navn, Jesper Saltvik Pedersen stakk av med årets mannlige parautøver og årets hederspris gikk til Cato Zahl Pedersen

Dagsamling Paralangrenn

Syns eller bevegelseshemming? Lyst å prøve om langrenn er tingen for deg? Erfaring er ikke nødvending, den får du her! Bli med på vår dagsamling søndag 21. januar 2024, på Nordåsen Skistadion, Maura

Mange nominerte ski-utøvere

Utøvere fra langrenn, alpint, hopp kombinert, freeski i tillegg til para er nominert foran årets Idrettsgalla i Trondheim lørdag 6. januar.

PARAALPINHELG i Kongsberg Skisenter 26.-28. januar 2024

Norges Skiforbund Alpint, Vestfold og Telemark Skikrets, Vestfold og Telemark Idrettskrets, Buskerud Skikrets, Banolife og NAV Hjelpemiddelsentralen Vest-Viken inviterer syns og bevegelseshemmede alpinister til PARAALPINHELG I i Kongsberg Skisenter 26.-28. januar 2024