Sol, smil, latter og treningsiver = vellykket samling

Endelig er vi i gang igjen, sjekk ut hvordan vi har hatt det på sommersamling i Bø

Langrenn i samarbeid med skiskytterforbundet har avholdt en breddesamling i Bø, det som egentlig skulle ha vært en del av ParaVeka ble til sommersamling da ParaVeka måtte utsette sin oppstart nok ett år pga. Covid-19 situasjonen.
Alle var fornøyde med at vi endelig fikk gjennomføre en breddesamling, det er omtrent to år siden sist.....

Vi ble en flott gjeng med 13 utøvere, som hadde en solid spredning i alder, fra 12 til 56...., for på våre breddesamlinger er alder ingen hindring oppad, nedad er grensen satt til 10 år. Har du lyst har du lov som det heter.
Vi setter alltid pris på at er nye ansikter på samling, i år var drøyt halvparten «førstereis» i denne sammenheng. At da de fleste her var jenter syns vi er ekstra kjærkomment.
Utøverne representerte seks ulike kretser.

For at utøverne skal få best mulig utbytte er gode ledsagere/assistenter viktig, gjennom samarbeid med Universitetet Sørøst-Norge avdeling Notodden fikk vi med oss tre flotte studenter som fylte ledsagerrollen for de synshemmede som ikke hadde med sine egne.
Selv om de i utgangspunktet var «uerfarne» i ledsagerrollen, kom de fort inn i den og gjorde en kjempejobb. Sammen med resten av gjengen bidro disse godt inn i fellesskapet. En breddesamling handler ikke bare om trening, svette og slit, selv om det er noen tøffe økter og deltakerne bli pushet på sine grenser, så er det sosiale en vel så viktig del av helheten, alle skal trives og ha det gøy når vi er på samling.

Håvard var en av studentene som tok utfordringen og stupte inn i ledsagerrollen på sommersamlingen. Her er hans oppsummering av uka;
- Jeg hadde noen flotte dager som ledsager. Aldri vært med på noe lignende, men tenkte at dette var noe jeg kunne syntes vært morsomt, noe det var! Ble kjent med mange nye fjes, og spesielt Endre og «Tour de Bø» gruppa. Endre er en meget hyggelig og lovende langrennsløper som klarte å gå fra meg på intervallene i rulleskiløypa, men heldigvis hang jeg med på det meste. Med kveldsaktiviteter som bading, quiz og diverse spill har uka vært både sosialt, utfordrende, givende og morsomt.

Håvard og Endre er fornøyd etter en økt i strålende sommervær

Praten gikk og stemningen var absolutt god, her «smeltet» vi sammen til en enhet uavhengig av alder, kjønn og prestasjonsnivå. Alle har noe å bidra med.
Foruten noen treningsøkter som trigget konkurranseinstinktet, var dette en egenskap som kom godt til syne under den «uformelle», men dog seriøse «Tour de Bø»-turneringen som ble arrangert hver kveld. Konkurranseinstinktet var vel så sterkt tilstede hos trenergjengen som utøvere. "Tour de Bø" bestod ulike aktiviteter hver kveld; musikk quiz, vannballonger, kahoot og quiz over et blandet tema. Stort engasjement førte til en utfordrende jury jobb, men vi kom i mål og verdige vinnere ble kåret og premiert.

Verdige vinnere av Tour de Bø, fv. Vilde, Vivian, Anette og Oda har "smykket" seg med premien fra Northug.

Petter på 13 år er en av våre yngste deltakere, men regnes allerede om «erfaren», da han har vært med oss på flere samlinger. Han har med seg pappa Espen som ledsager og støttespiller.
Her er hva Petter sier om samlingen; - Denne samlingen har vært veldig sosial. Det har vært veldig gøy å bli kjent med noen nye utøvere som jeg ikke hadde møtt før denne samlingen. Noe annet som har vært fantastisk med dette oppholdet har vært alle de lærerike og harde øktene. Jeg har rukket å lære mye om både skyte teknikk uten støtte og en god del nytt innenfor skøyteteknikk.

Petter i godt driv sammen med pappa Espen som ledsager
Foto: Morten Nordli

Ingvill var med oss for første gang, som godt voksen og hun sier følgende om samlingen; - Det har vært noen fantastiske dager her på sommersamlingen i Bø med mye trening og hyggelig samvær. Oppholdet har gitt meg stor glede, vært veldig lærerikt og gitt meg inspirasjon til videre trening

Ingvill i fint driv, hun tok virkelig mange steg i løpet av samlingen.

Samlingen startet lørdag med en styrkeøkt for de som hadde ankommet, så gikk det slag i slag med to økter om dagen. Vi var heldige og unngikk alt av regn som var meldt på yr.no under øktene. Det ble en skikkelig sommer samling rent værmessig og vi var flere som fikk godt med farge, av en eller annen art.....

Bø og omegn byr  virkelig på bra treningsforhold, rett utafor hotelldøra fant vi; nyasfalterte gangstier, friidrettsbane og Gullbring hadde gymsal til utlån etpar stein kast unna og Nordbøåsen rulleskianlegg med standplass for sskiskytterne lå noen minutters biltur fra unna.

I tillegg var vi noen økter på Grønnkjær Skistadion som ligger på Notodden, dette har blitt et fantastisk anlegg hvor det var lagt nylagt asfalt i rulleskiløypa og ny standplass var ferdigstilt. Her fikk vi gjennomført gode økter for alle sammen, med mange «shortcut» muligheter går det greit å differensiere slik at alle får en runde tilpasset sitt nivå.
Så vi klager definitivt ikke på fasilitetene.

Vi bodde på Bø Hotell hvor det ble sørget for at vi fikk rikelig med påfyll av næring mellom slagene. Det ble rene sydenstemningen når deltakerne fant veien til hotellets basseng og inntok solsengene og fikk slikket sol og tatt seg en dukkert.

Deler av gjengen nyter sola foran hotellets basseng.

Bø Sommarland med sine vannattraksjoner ble på grunn av Covid-19 situasjonen ikke besøkt i år, så der har vi noe til gode til neste år. Da forhåpentligvis som endel av ParaVeka

For flere bilder fra samlingen; se vår facebookside; Skiforbundet Para og vår Instagramkonto; Skiforbundetpara.

Ser dette interessant ut?  kan du tenke deg å være med oss på samling?
Følg med på våre nettsider hvor kommende sesongs samlinger fortløpende blir lagt ut.