Rekruttlaget klar for siste økt; fv: Isabell Valen, Vilde Nilsen, Johannes Birkelund, Thomas Karbøl Oxaal, Magnus Evenby og Ole-Martid Lid

Para-langrenn rekrutt har vært i Torsby

Rekruttene har gjennomført en 6 dagers samling i Torsby, både barmark og snøøkter er gjennomført. Les rapporten og få med deg stort og smått som har skjedd på samlingen.

Det var en gang da rekruttlandslaget skulle til Torsby i Sverige for å gjøre seg klare til vinterens harde og konkurransepreget del av året. De reiste langt og lenge, faktisk hele veien fra Oslo med bil for å komme dit.

Isabell tjuvstartet samlingen og fikk noen gode dager på «Anne Ragnhilds hotell». Mange gode samtaler, god mat og service. Kan absolutt anbefales sier Isabell om «hotellet».
Vilde og Thomas har også prøvd ut dette hotellet.
Grunnen til at Isabell dro tidligere var for å få gjort justeringer på kjelken med Anders hos Skeno AS, og i samme slengen passet det bra og endelig få gjennomført en terskeltest på stormølla på OLT. Der fikk hun også en god arbeidsøkt med veiledning og teknikktrening sammen med Magnus.

Utøverne gledet seg masse og hadde store forventninger til Torsby. Da dagen endelig kom, startet reisen med å få oversikten på at alle utøverne klarte å møte opp der de skulle til riktig tid, ikke alle flyavganger gikk som planlagt. Isabell og Johannes startet reisen med Anne Ragnhild, veien gikk via Gardemoen for å hente resten av gjengen som etter hvert hadde ankommet med fly og kursen ble satt mot Sverige og Torsby. Bilturen ble i to biler med henholdsvis jentene og guttene på tur.
Vel framme ble en rolig første økt gjennomført i skitunnelen. Før reisen hadde alle fått beskjed å ha med seg kuldemaske slik at ikke bakterietrollene skulle komme å ta dem. De hadde hørt at de skulle være ganske ødeleggende for immunforsvaret og at det ikke ville lønne seg å utfordre dem. Vilde syntes kuldemasken var en ekkel venn å ha med på tur, men syntes det var gleden av å være på snø igjen oppveide dette. Når økten var ferdig ble gjengen innlosjert i hytta på Hovfjället, det smakte godt med middag som Magnus og Ole-Martin laget.

Mandag startet med nok en tur til skitunnelen, dette var første gang for flere av oss om vi ser bort fra økta på søndagen. Dagens andre økt ble tøff, ettersom det var intervaller på programmet. Det kjentes i hele kroppen etter å ha tatt seg både ned og opp slalåmbakken til Hovfjället, og noen ble kanskje mer sliten enn andre.
Alle ga i hvert fall alt de hadde og mange fornøyde ansikt var å se etter innsatsen.
På kvelden ble det stort engasjement rundt fotball-VM, noe som skyldes to straffespark konkurranser.

Tirsdag startet med ny økt i skitunellen, og dagens trening ble avsluttet med en med felles styrke. Under oppvarmingen klarte den stående gjengen å «løpe seg bort» i Torsby sine skoger, noe som førte til frustrasjon hos enkelte, men det gikk fort over da de kom i gang med styrkeøkta, hvor det ble mye latter. To og to jobbet sammen. Guttene laget fjerte lyder på matten. De skylder på at det var matten som laget denne lyden, men hvem vet?
Det var gøy å få prøve Torsby sin light versjon av «Tuftepark». Laget løftet flere tonn med tømmer på økten. På slutten hadde de armgang i linjalene.

Onsdagen var siste økt i skitunnelen. Det har vært godt å kunne få muligheten til å benytte seg av «sommersnø» innendørs med ski under beina, det ble en helt «annen verden» å bruke rulleskia på andre økte. Det var bare jentene som gikk på ski i tunnelen i dag, ettersom Thomas var litt sår i halsen. Johannes hadde allerede tatt valget om kun tre økter i tunellen da han syns det er litt tråkig å gå runde på runde, så han valgte å ta en løpetur på morgenen.
Vi har fått veldig god veiledning av Magnus og mye av dette ble brukt når vi kom ut på rulleski igjen. Det var for øvrig godt å komme ut i solen og å jobbe litt med brunfargen. Tilbake fra økta hadde gutta allsang i bilen, noe som visstnok førte til noen sure toner fra baksetet…. men engasjementet er det absolutt ikke noe å si på….

Torsdag var det mange spente fjes å se ved frokostbordet. Dagen startet nemlig med testløp; Hovfjӓllet opp; 7,5 km for stående og 5,5 km for sittende. Solen varmet godt og det ble en del tung klatring til mål, noen angret på klesvalget halvveis inn i testløpet, hvorfor i det hele tatt skidress i 25+?
Det var debuten for oss alle i Hovfjälltestløpet, og vi klarte alle sammen og virkelig gi alt vi hadde. Dette er en av de hardeste øktene vi har i oppkjøringen til ny sesong så langt.
Andre økt bestod av en restitusjonssøkt der de stående utøverne løp en tur og den eneste sittende utøveren tok seg en spasertur i skogen. Det samme gjorde Anne Ragnhild, hun fikk seg en god tur med staver. Resten av gjengen kom tidligere tilbake og satt lydige ved matbordet og ventet på at hun skulle komme tilbake.
Siste forberedelser for utsjekk med restemat, pakking, rydding og vasking ble gjort, men før vi begynte skikkelig på utryddingen tok vi oss tid til å slappe litt av og spise siste rest av isen vi hadde.
Som «belønning» på god innsats på utvask ble Vildes svenske quiz gjennomført, noe som skapte god stemning og det var en god avslutning på dagen.
Tidligere på samlingen gjennomførte vi en quiz med geografi og landemerker som Ole-Martin tidligere hadde kjørt for en demensgruppe…….

Starten på testløpet har gått....

Fredag avsluttet vi samlingen med en rulleskiøkt og en bedre lunsj på Välbergsängen før vi satte kursen hjem til Norge igjen. Tid til en tur innom matbutikken for å sikre oss den siste muligheten av svenske handel ble det også.
På tur hjem var det mange gode samtaler og mye latter. Da alle ankom Gardemoen fikk vi samlet sammen pikkpakket, dro vi hver vår vei. Det er like trist som alltid å bli ferdig med samlingene når stemningen har vært god.
Vi alle har fått en god dose med intensive treningsøkter og har hatt det veldig bra. Vi blir nødt til å si hadet for denne gang, men helt sånn plutselig så ses vi igjen. Snipp snapp snute så var dette eventyret ute.
Vi gleder oss allerede til neste samling, som er på Savalen i August – dit kommer også resten av rekruttgjengen og noen yngre utøvere. Vi gleder oss ekstra til å treffe igjen de.

Av Isabell og Johannes.

For flere bilder/videoer følg oss på SoMe;
Facebook - skiforbundet funksjonshemmede
Instagram - Skiforbundetfh