Pallen kvinner sittende 5 km, fv. Mariia Iovleva, NPA, Oksana Masters, USA, Birgit Skarstein, NOR

Birgit Skarstein på pallen i Oberrried

Paralympicshåpet Birgit Skarstein gikk inn til en strålende tredjeplass på dagens mellomdistanse i tyske Oberried. Oksana Masters fra USA vant mellomdistansen overlegent, men Skarstein hadde virkelig tidene på sin side i verdenscuprennet i Tyskland.
Ned til fjerde- og femteplass skilte det henholdsvis 0,7- og 1,7 sekunder.

Seks uker før de paralympiske lekene er verdenscupen i Tyskland en viktig test på hvordan de norske ligger an mot resten av verdenseliten. Skarstein gikk hardt ut, og kjempet seg inn til tredjeplassen i tett snødrev.

- Det var tunge forhold, og en skikkelig kapasitetsløype, sier Birgit Skarstein. - Snøfall er jeg godt vant med hjemmefra, dette er en lek i forhold til det vi har trent med i vinter, så nedbøren ser jeg bare som en fordel. Jeg er fornøyd med mye av teknikken og hvordan jeg disponerer i dag, samtidig som jeg ser noen ting jeg kan ta med meg inn i morgendagens langdistanse. Pallplass i første løp er veldig gøy, det er gode svar å ta med videre!

Inn fra siste sekundering fikk Birgit beskjed om at hun lå to sekunder bak sølvmedaljen og to sekunder foran fjerdeplassen. - Jeg var veldig spent på hvilken vei det ville tippe, og er svært godt fornøyd med tredjeplass i dag, sier en smilende Birgit Skarstein.

Vilde Nilsen fra Kvaløysletta Skilag sørget for karrierebeste og fjerdeplass på 7,5 km klassisk. Det var kun 12 sekunder opp til vinneren, og løpet var en stor seier for Nilsen.

Eirik Bye og Håkon Grønsveen Olsrud gikk inn til hver sin fine sjetteplass, mens langrennspigger Trygve Toskedal Larsen ble nummer sju.

De tre unge debutantene Johannes Birkelund, Thomas Karbøl Oxaal og Isabell Valen jennomførte sine løp på en bra måte med hhv 16.,  17. og 19. plass i sine respektive klasser.

Verdenscupen i Tyskland er viktig for kvalifisering til de paralympiske lekene.
Siste uttak er 24. februar 2018.

Disse er allerede tatt ut til distanser i langrenn til Paralympics i PyeongChang 9.-18. mars:
Birgit Skarstein,
Trygve Toskedal Larsen,
Håkon Olsrud,
Nils-Erik Ulset.

Oversikt over WC-konkurransene i morgen og tirsdag med live resultater finner du her her: https://www.paralympic.org/nordic-skiing/live-results/info-live-results/nsod18/eng/zz/engzz_cross-country-daily-competition-schedule-date=2018-01-20.htm

Komplette resultater for alle World Cup konkurransene vil du også finne på skiforbundets nettsider
Flere bilder fra Wolrd Cup finner du på våre Facebooksider, Skiforbundet Funksjonshemmede og instagram konto Skiforbundetfh