Hopp til innhold

Fantastisk sesong for rekruttering og skiklubbutviklerne

– Enten det er Skisprell, Telenor Karusellen eller kretsrenn ender det opp med å bli gode arrangementer, forteller skiklubbutvikler Vilde Austad.

Norges Skiforbund har gjort tidenes satsning på rekruttering og skiklubbutviklerne.  Siden oppstart i januar har det skjedd utrolig mye på kort tid, og er inntrykket en kjempesuksess. Rekruttering er det viktigste satsningsområde i Norges Skiforbund og med skiutviklerne fordelt på hver skikrets har de denne sesongen jobbet med å få ned terskelen for aktivitet og hver dag jobbe med å bidra til lek og moro med ski på beina. 

Sven Håkon Kulbeck, leder for rekrutteringsavdelingen i Norges Skiforbund fortelle om engasjerte skiklubbutviklere som fra dag en har jobbet med aktiviteter hele tiden. Målet med skiutviklerne er blant annet å bidra til å rekruttere og komme tettere på kretsene og klubbene.  

— Siden oppstart av januar til nå har det bare vært positive tilbakemeldinger der inntrykket er at dette har vært en kjempe suksess så langt, sier Kulbeck.
Kulbeck kan fortelle om bare positive tilbakemeldinger fra skiklubbutviklerne.
Han trekker frem Skisprell som et fantastisk aktivitetstilbud denne sesongen der flere har fått være med å delta og oppleve skiglede.
— Tanken her har vært å øke rekrutteringen gjennom ett lavterskel arrangement det konkurransepreget er tatt vekk, ingen startnummer der fokuset skal være på lek og aktivitet. For mange av klubbene har dette vært et viktig springbrett som har truffet bra, sier Kulbeck.

 Skiklubbutvikler i Hedmark, Marianne Myklebust, kan fortelle om en aktiv sesong som har vært over all forventing og er strålende fornøyd. Hun har siden januar jobbet nesten hver dag med Skisprell med flere tusen deltakere innom. Myklebust kan fortelle at klubbene hun har jobbet med er svært fornøyde, og at man gjennom slike aktiviteter med kun fokus og lek, aktivitet og moro og ingen startnummer har vært med på å rekruttere flere familier og potensielt nye medlemmer. Dette har vært mye av grunntanken bak denne satsningen. 

– Å jobbe med dette er veldig inspirerende og kjempegøy. Det er så mange positive og ressurssterke personer ute i klubbene som gjør en stor innsats og når man ser et sånn vellykket prosjekt så blir man veldig inspirert av den gløden folk får av å jobbe med dette, noe som er veldig inspirerende. Det som har vært virkelig fantastisk er å se hvor mange mennesker som har dukket opp i de ulike klubbene. Gjengangeren her fra arrangørklubbene er at det har kommet mange fler enn det man trodde, sier Myklebust. 

Hun mener at det å lage arenaer med sosial skiaktivitet og sosiale rammer har vært veldig bra på samtlige steder, og sier selv at det å jobbe med dette har vært helt fenomenalt. 

Skiklubbutvikler i Nord-Trøndelag skikrets Vilde Austad kan også fortelle om en fantastisk sesong med mye aktivitet. 

– Det er fantastisk gøy og givende å jobbe med rekruttering. Man møter mange flinke klubber og frivillige som legger ned mye innsats for å tilrettelegge for at barn og unge skal gå/stå/hoppe på ski. Når jeg får muligheten til å samarbeide med disse om ulike arrangementer enten det er Skisprell, Telenor Karusellen eller kretsrenn ender det opp med å bli gode arrangementer. Jeg får bistått de med tips og råd, i tillegg henter jeg mye inspirasjon fra klubber som jeg tar med meg videre.

 I likhet med Myklebust trekker Austad frem hvor fantastisk det har vært å jobbe med arrangement og se hvor mange som har dukket opp, ofte mange fler enn man hadde forventet.

– Ekstra gøy er det når det ved et par anledninger i vinter dukket opp det tredobbelte av barn som gikk på barneskolen i bygda for å komme å gå/leke seg på ski. Det viser bare at det er mulig å få ut mange på ski så lenge man tilrettelegger og lager attraktive arrangement, sier Austad.



Les mer om rekruttering på skiforbundet.no

NIF-EPI02, 02