Håvard Tolås Taugbøl var en av utøverne på Veidekke-lagene i fjor. (NTB scanpix)

Langrennssportens venner redder regionlagene

To millioner friske kroner sikrer drift av fem regionlag i langrenn ut 2020. Én million kroner utbetales fra Langrennssportens Venner (LSV) fordelt på fem regionlag i henholdsvis Nord-Norge, Midt-Norge, Innlandet, Vest og Oslofjord.

I tillegg garanterer Skiforbundets Langrennskomité (LK) for én million kroner, fordelt på 200.000 kr til hvert av de nevnte regionlagene.

Midlene fra LSV utbetales i mai/juni 2020 og midlene fra LK ultimo september 2020. Motytelsen til LSV er at regionlagenes utøvere, trenere og ledere benytter sin LSV-lue i arbeidet med å revitalisere LSV. Dette skal bidra til større inntekter og dermed større bidrag til utvikling av langrennssporten fremover

– Vi ønsker at bidraget blir en viktig byggestein i rekruttering av fremtidige landslagsløpere, sier leder av Langrennssportens Venner, Per Nymoen.
Han håper dermed dette skal gi inspirasjon til at flere løpere vil satse og utfordre landslagene.

Norges Skiforbund jobber målrettet videre med å skaffe en hovedsponsor til regionlagene.
– Det er vår klare intensjon å videreføre støtten til regionlagene også i 2021, i samme størrelsesorden som tidligere, sier langrennskomiteens leder Torbjørn Skogstad.

nif-epi04, 04