Fra venstre Tora Rønneberg Weng, Anna Solberg og Elise Fredheim Simonsen etter god innsats helt i tetstriden på jentestafetten.

Flott NM-helg for våre juniorer i Nybygda

Nybygda IL og Furnes skiløperforening inviterte i helga til NM-fest for langrennsjuniorene, og våre 12 deltakere fra Østfold fikk en flott opplevelse i Ole Ellefsæters hjembygd.

Andreas Tomta (f.v.), Julian Haakaas, Knut Simonsen og Marcus Dahl-Rismyhr etter en solid 31. plass på herrestafetten.

På fredag slo Tora Rønneberg Weng godt i fra seg på 15 km friteknikk. I den eldste juniorklassen gikk hun inn til en råsterk 11. plass i konkurranse med over 100 deltakere. Lørdag gikk det litt tyngre på 5 km klassisk.

«Jeg har vært bedre på skate denne sesongen uten at jeg helt vet hvorfor. Jeg må forsøke å finne tilbake til klassisk-formen fra i fjor», fortalte Eidsberg-jenta etter lørdagens klassiskrenn.

Østfold hadde også med to debutanter i Norgescup-sammenheng. Fredrik Bjercke-Johansen i M17 fikk sin Norgescup-debut på fredag og skøytet seg inn til en flott plassering i sitt debut-renn. Ingrid Elise Kullerud (19), som la konkurranseskiene litt på hylla for å satse løping i 13-årsalderen, deltok i sitt første nasjonale skirenn på mange år (!), og gjennomførte 5km klassisk i god stil til tross for langt fravær fra langrennssporten. Vi heier på og håper at det blir mange fine skirenn framover for Varting’en som går for Trøsken IL.

Søndagens NM-stafett er et høydepunkt i sesongen for mange. Kretsen samlet to guttelag og et jentelag. Marcus Dahl-Rismyhr, Knut O. Simonsen, Andreas Tomta fra Trøsken og Julian Haakaas (Trøgstad) sikret en sterk 31. plass, ti plasser forbedring fra fjorårets stafett. Det andre laget bestod helt og holdent av Trøsken løpere. Bror Filip Korsæth, Emil Syversen Rekvin, Nicklas Jørgensen og Fredrik Bjercke-Johansen gikk alle gode etapper.

Guttakrutt på lag 2 fra Østfold skikrets. Fra venstre Nicklas Jørgensen, Emil S. Rekvin og Fredrik Bjercke-Johansen. Bror Filip Korsæth gikk for raskt til at fotografen fikk han med på bildet.

På jentestafetten ble dessverre den 4. etappen stående tom pga. sykdom, men Elise Fredheim Simonsen (Trøsken), Tora Rønneberg Weng (Eidsberg) og Anna Solberg (Spydeberg) gjorde imidlertid sakene sine godt og hang med i tetstriden gjennom hele løpet. Neste år kommer vi tilbake med fullt lag.

Takk for en super helg!

NIF-EPI03, 03