Ny fellestrening i regi av "Glommasamarbeidet"

Onsdag 27. oktober kl. 18:00 er det duket for en ny fellestreningsøkt i regi av «Glommasamarbeidet», denne gangen i Tistedalen Skianlegg i Tistedal, Halden.

Også denne gangen er samlingen et tilbud til samtlige løpere i aldersgruppa fra 12 til 19 år hjemmehørende i klubbene tilsluttet Østfold Skikrets, og vi håper med videreføringen av dette samarbeidet å stimulere til sosial trivsel så vel som økt kvalitet i treningsarbeidet igjennom forbrødring og kunnskapsdeling på tvers av klubbene i regionen.

For å gi utøverne best mulig utbytte av lokalitetene og stedsegne treningsfasiliteteer i Tistedalen Skianlegg, tenkte vi på denne samlingen å kombinere rulleski- og styrketrening. Opplegget for øktene vil sannsynligvis avhenge litt av hvor mange det er som deltar og alderssammensetning i utøvergruppa, men vi belager oss på å gjennomføre et program som i grove trekk består i at deltagerne inndeles i grupper etter alder/ferdighetsnivå og at gruppene veksler mellom aktivitet inne i styrkerommet og ute i rulleskiløypa med ca. 50/50 i tidsmessig fordeling mellolm hver økt. I styrkerommet venter det utøverne en relativt intensiv, nivåanpasset potpurri av basestyrke- og spenstøvelser, ispedd et knippe mer langrennspesifikke spesialøvelser, mens vi ute i rulleskiløypa kjører et semi-intensivt «langkjøringsopplegg» på skøyteski, hvor langkjøringsmonotonien avbrytes av diverse teknikk- og hurtighetsdrag, samt innlagte intensivitetsøkninger underveis.

Opplegget for øktene er påregnet å ta et par timers tid å gjennomføre, og ettersom vi forventer at mange vil brenne mye krutt, disker vi i sedvanlig Tistedalsånd opp med påfyll til uttærede glykogenlagre med enkel servering etter at vi har trent oss ferdig for kvelden. I tillegg til rulleskiutstyr for skate, oppfordres utøverne til å medbringe tøyskift for innendørs styrkeøkt såvel som rulleskitrening ute, og gjerne et ekstra lag oppvarmingstøy, ettersom kveldene i Tistedal begynner å bli kalde på denne tiden av året. Samtlige må i tillegg til rulleskiutstyr sørge for å få med seg et par løpesko til utendørs bruk, dette som backup-løsning i tilfelle gradestokken kryper lavt nok til at det fryser på og blir for glatt til at det er forsvarlig å gjennomføre rulleskitrening.

Vi anmoder om at påmelding sendes trener/leder i skigruppa i den enkelte klubb, og at påmeldingsinformasjon med navn og alder på deltagere videreformidles samlet til TFL per e-post til trond@fibreworks.no, innen tirsdag 26. okt. kl 23:59.

Veibeskrivelse: https://www.google.no/maps/place/Tistedalen+Skianlegg/@59.1219961,11.4825339,15z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xfe3ef81c43ea4239!8m2!3d59.1219966!4d11.4825341?hl=no