I telemarksporten er skikjøring i høyfjellet, port-kjøring, hopping, reipelykkje og skøyting en del av hverdagen for utøvere. Man skal være varsom, men alle kan være uheldige. Hvis uhellet først er ute er det viktig å ha ordentlig forsikring (Foto: Morten Eriksen)

Spørsmål og svar om Skilisens

Det nærmer seg sesongstart og under har vi besvart de mest stilte spørsmålene om Skilisensen til Norges Skiforbund Telemark.

Trenger jeg skilisens?

Skilisens er obligatorisk og et krav for å starte i konkurranser (årslisens telemark eller engangslisens). Skilisens skal løses fra den dato løperen fyller 13 år. HER kan du lese mer om skilisens og hvorfor du trenger det.

Alle barn som er medlem av lag tilsluttet Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) eller som deltar i organisert aktivitet i klubbens/lagets regi er forsikret gjennom Gjensidige barneidrettsforsikring fram til og med den datoen de fyller 13 år. Du kan lese mer om barneidrettsforsikring HER

Hva er forskjellen på årslisens og engangslisens?

Årslisens har forsikringsmessig dekning både på trening og i konkurranse, mens engangslisensen kun har forsikringsmessig dekning i konkurransen man kjøper lisens for. Utøvere som skal delta i Norgescup eller NM anbefales å ha årslisens (se neste spørsmål).

Skal jeg ha årslisens eller engangslisens?

Skilisens er påkrevet for utøvere fra fylte 13 år for å kunne delta i terminfestede skirenn. Som telemark-utøver innebærer dette at du trenger årslisens for telemark dersom du skal delta i flere norgescuprenn og NM kommende sesong. Skal du delta i regionale og lokale renn er det tilstrekkelig med engangslisens, men vi anbefaler at alle utøvere kjøper årslisens, for å være dekket under både trening og konkurranse.

Hvor mye koster årslisens og engangslisens?

Årslisens for telemark koster 430 kroner.

Engangslisens for løpere 13 - 25 år koster 60 kroner. For løpere som er 26 år og eldre koster engangslisensen kr 150.

Les mer om de ulike lisenstypene til Norges Skiforbund HER.

Hvor lenge varer en årslisens?

Årslisensen gjelder for all aktivitet i ett år fra betalingsdato.

Har du lest alt over, men fortsatt har noe du lurer på? Send en mail til gunnhild.vangsnes@skiforbundet.no!