– Ligg unna tidtaking!

Norges Skiforbund kommer med en oppfordring!

Utviklingskonsulent Erik Aas Andersen i Norges Skiforbund kommer med noen innspill til landets skiklubber i denne reportasjen. Basisturneen og Brynhild Sætha har kommet til Linderudkollen i Oso, på årets første Telenor Karusell. Se video over.

Telenorkarusellen er et lavterskelrenn, eller et arrangement og ikke nødvendigvis et skirenn.
– Tidtaking er slett ikke nødvendig, ligg unna tidtaking! Dette gjør at arrangører kan bruke mer tid på å lage spennende løyper hvor ungene blir utfordret i forhold terreng, leke og ha det gøy. Ungene senker skuldrene, vanlig skirenn kan gjøre ungene stresset, sier Erik Aas Andersen.

Kjelsås mener Telenorkarusellen årets artigste skirenn. Da Norges Skiforbund var på besøk var det 500 barn som skulle ut.
– Dette med å gå skirenn, for mange kan det være skremmende. Telenorkarusellen er ikke det, vi merker opp i klassene at når det er renn i nabolaget med tidtaking vegrer mange seg. Man begynner å sammenligne seg med andre. Deet er det fritt for dette her!

Barna sier selv:
– Dette er skikkelig gøy, her er det mer lek og ikke så mye alvor.

Kjelsås IL og Østre Aker Skiklubb fikk masse ideer da Norges Skiforbund kom på besøk med sin basisturné.
– Dette tror vi er bra. Barna synes det er råbra. Vi har fått masse ideer på hva vi kan gjøre det senere, og det er masse nytt for oss. Tidligere har vi vært gode på å lage slalåmløyper og hopp, men aldri tenkt på et anlegg som dette. Tenk at dette er en myr fylt på med snø som er blitt et skikkelig lekeområde for ski.

Det var i Linderudkollen at den andre basisturneen ble arrangert. Kjelsås IL hadde ansvar for langrennsdelen, mens Østre Aker Skiklubb hadde ansvar for hoppdelen. Flere naboklubber var invitert, og det var cirka 10 klubber på plass da juniorlandslagstrener Monika Kørra hadde foredrag.

Basisturneen 2019
Denne sesongen skal vi i samarbeid med skikretser, skiklubber og skoler ut på åtte ulike besøk i Norge. Starten var på Fossum og på Linderudkollen, mens turneen fortsetter i Steinkjer, Mo i Rana, Alta, Kirkenes, Gjøvik og Trøndelag. Gjennomgående temaer i basisturneen er felles skileik og basisaktivitet i anlegget, samt ulike kurs som utvikling av skiferdigheter og snøproduksjon.

Basisturneen 2019
22.-23. januar Fossum IF