Ready - størst på paraalpint i Norge

Ready Alpin satser på paraalpint. Med like under 300 aktive utøvere i klubben er nå ca 10 prosent av de aktive medlemmene paraalpinister.

Det hele startet med prosjektet Oslo ParaAlpin i regi av Oslo Skikrets for 3,5 år siden.
Dette var et lavterskeltilbud for syns- og bevegelseshemmede alpinister som ble en suksess allerede 1. året.
Prosjektet var planlagt å gå over 3 år hvor overføring til klubb ved prosjektets slutt var et av hovedmålene for å få varig, forankret aktivitet.

Det er nå Ready som overtar denne satsingen, og sportslig leder Vidar Bachmann sier at for klubben var det naturlig å kunne tilby paraalpinistene et godt sportslig og sosialt tilbud på lik linje som de andre medlemmene i klubben.
- Det er helt klart utviklende for oss som klubb og for trenerapparatet å jobbe med syns og bevegelseshemmede alpinister. Det utfordrer oss som trenere til å finne løsninger når man har utøvere som er ikke kan se omgivelsene, mangler en fot eller kjører sitski. Ikke minst er det motiverende for de andre alpinistene i klubben å se hvordan paraalpinistene løser å kjøre ned den samme løypa med litt andre forutsetninger sier Readys sportslige leder

Synergier - vi kan lære av hverandre
Synergien av å ha paraalpinister i klubben fikk Ready oppleve i vinter da en av alpinistene i aldersbestemte klasser skadet seg, og ikke kunne være med i treningene ut sesongen. En løsningsorientert foresatt tok kontakt og fikk låne en ledsagerkjørt sitski, slik at datteren kunne bli med vennene på trening til hun var tilbake i slalåmstøvlene.

Parautøver Ulrik slår av en prat med Trener Johanne Risan

Klubben har nå 15 trenere som er utdannet innen paraalpint, i tillegg til den ordinære alpintrenerutdanningen.

Ready har parautøvere på alle nivå som medlemmer, her; Hanne (nr 2 fv) som er medtrenende til landslaget og helt til høyre Marcus som er endel av Para Elite landslaget i skiforbundet

Landslagsløpere
Ready har de siste 3,5 årene hatt elitegruppen ParaRacing, der flere av utøverne er tilknyttet landslaget med World Cup status eller medtrenende.
ParaRacing gruppen trener med klubbens veteraner i Wyller og Kleiva.
Marcus Grasto Nilsson satser mot ParaVM på hjemmebane (Hafjell) i vinter. Sondre Whisted-Thu har trent denne gruppen fra starten.

Lavterskelstilbud
Lavterskelstilbudet Ready ParaAlpint har trening hver mandag og onsdag mellom 18 og 19.30 i Oslo Vinterpark gjennom hele vinteren. Nå i barmarksesongen er det barmarkstrening på Holmen skole hver tirsdag 18-19.30 i samarbeid med Funkis Snowboardklubb.

Tilbudet spenner seg fra de litt ferskere alpinistene i barneområdet til de mer rutinerte som kjører løype. Utøverne får også muligheten til å trene med de andre aldersbestemte gruppene i klubben. Målet er at alle skal få tilbud etter sitt ferdighetsnivå. Alderen på utøverne i lavterskelstilbudet er fra 5 til 45 år.

Einar med mamma Astrid som ledsager

Bredde og rekrutteringsansvarlig Paraalpin i Norges Skiforbund, Beate C Haugen, har vært engasjert som hovedtrener for prosjektet og hatt ansvaret for trenerutdanningen. Hun tror nøkkelen bak suksessen har vært fokus på å bygge godt miljø, dyktige og engasjerte trenere og god prosjektstyring.
- Oslo Skikrets, med prosjektleder Tove Andersen i spissen, har fra den spede start gjort en solid jobb med å utvikle tilbudet og rekruttere trenere og utøvere.
Beate er  nå glad for at Ready har tatt over stafettpinnen. - Satsingen er godt forankret i styret og resten av organisasjonen.  Jeg opplever et brennende engasjement for å inkludere paraalpinistene i alle sosiale og sportslige aktiviteter.

Sist onsdag hadde Ready klubbmesterskap i SNØ, hvor de hadde egen paraklasse.

To glade parautøvere med sine premier på årets klubbmesterskap - fv. Ulrik og Casper

Inviterer til breddesamling
Helgen 11.-13. desember inviterer Ready og Norges Skiforbund til nasjonal breddesamling for bevegelseshemmede og synshemmede alpinister på Geilo i forbindelse klubbens årlige familiesamling.
Invitasjon til denne samlingen kan du finne på NSF sine nettsider når den er klar

Er du nysgjerrig og ønsker mer informasjon om Paratilbudet Ready har?
Da kan du kontakte Vidar i Ready på e-post vidar@ready.no eller mobil 930 26 052

Ready har laget en video fra klubbmesterskapet som kan sees her;

nif-epi04, 04