Det nye skistyret, bak fra venstre: Marita Andresen, Øystein Tamburstuen, Tove Moe Dyrhaug, Stine Aaseth Korsen, Sveinung Karlsen, Anne Cathrine Enstad, Sigrid Snuggerud og Rolf Bryn. Nederst fra venstre: Pål Angell Bergh, Aage Schaanning, Erik Bruun,, Edgar Fossheim, Torbjørn Skogstad og Ola Evjen.

Et lykkelig valg og et godt Skiting 2022

Årets skiting er historie. Ut fra det som har påvirket oss det siste året var jeg litt bekymret på forhånd. Det var det ingen grunn til.

Vi fikk for det første et lykkelig valg med Tove Moe Dyrhaug som vår første kvinnelige president, helt i tråd med hva vår delegasjon fra Oslo skikrets gikk inn for. Vi sto fjellstøtt på Tove som president før vi dro til Molde.

Det ble videre et skiting  med mange gode saklige og ryddige debatter og mye godt engasjement fra delegatene i tingsalen. Vi hadde forberedt oss godt og hadde flere forslag til behandling.

Vi fikk gjennomslag for den ene saken vi hadde oppe til votering, og vil følger opp resterende saker som ble oversendt til det nye styret. For oss i Oslo skikrets var det viktig at vi fikk tatt diskusjoner om saker vi er opptatt av og som kan skape engasjement og inspirasjon i det videre arbeidet. Jeg er stolt av delegatene jeg hadde med meg.

Og helt til slutt vil jeg nevne at jeg er kjempeglad for at skitinget tok klart og tydelig avstand fra hets, mobbing og trakassering. Avgående skipresident tok et oppgjør med mobbingen og kom med en oppfordring til tingdelegatene. Dette resulterte i en resolusjon og et enstemmig vedtak fra samtlige  delegater i tingsalen.

Direkte sjikane  og trakassering av utøvere, skiledere, tillitsvalgte, ansatte osv. slik mange har opplevd i flere måneder må stoppes. Noen eksempler ble vist fra talerstolen under skitinget ,men dessverre er det så mange flere. Jeg som tillitsvalgt skikretsleder ønsker ikke å sitte passiv og akseptere nettrollene og den såkalte "skigrasrota" sine holdninger og teorier. Mange brev, e-poster og innlegg på sosiale medier vitner om mangel på folkeskikk.

Gudbrand Bakke
Kretsleder Oslo Skikrets