Skientusiasmen, dugnadsarbeidet og rekordmange på ski

De siste ukene har kuldegradene vært på lag med oss som elsker snø, litt natursnø har vi fått og snøkanonene har gått i dagevis. Som alle idrettslag med en flate eller plass for aktiviteter ønsker klubbene aktiv bruk av anleggene. Alle er velkommen utenfor oppsatte trening/kamp/løp/renn. Tiden med naturgress og skilt som «ikke bruk banen/anlegget stengt» er heldigvis over.

Så hvorfor ønsker klubbene det slik når skianleggene er kommunale og bør være for alle? Se også sak om tilgang til anleggene

Slagordet til vennene våre i Skiforeningen "Det Snør Ikke Spor" er verdt å merke seg. Uten medlemmer kan ikke den organisasjonen lage skiforhold i deler av marka for byens innbyggere.

Hva har dette med anleggene i Oslo å gjøre tenker du kanskje?

Jo, uten idrettslagene kan ikke BYM lage spor, eller i hvert fall bare veldig mye kortere spor. For selv om løypekjøring er en livsstil så har gutta i BYM  også arbeidstider å forholde seg til. Her kommer som regel idrettslagene og foreldrene til utøverne i idrettslagene inn. De bruker fritiden sin på å drifte snøproduksjonen fra ca kl. 15 til neste dag sånn ca 07 og sånn repeterer det seg til man er ferdig. Det tar fort et par uker å snølegge et skianlegg, men det er en dugnad du beviselig kan se spor av, først i form av hvite berg med snø, så løyper. På veien dit er det en god del organisering,rigging, frosne hender, snøkanoner, tunge slanger og en og annen kaffekopp. Så kommer løypekjørergutta. Når resultatet er ferdig så kan skigleden starte.

Men hvorfor da bare for barn og unge i den beste tiden?
Kapasiteten til anleggene er god, men ikke til alle samtidig. Så for at barn og unge skal få drive med idretten sin ber vi andre brukergrupper være kreative. Gå rett etter skoleslutt med de minste barna, ta en kort tur før barnehagen, spør sjefen fint om du kan ta lang lunsj og ta igjen en time på kvelden, eller ta turen/treningen etter 2000. Da får du plass i skianleggene.

Om dette er rimelig?

Ja, vi i skikretsen mener det. Det er foreldre og andre ildsjeler i klubbene som har lagt grunnlaget for at det er skiføre i anleggene sammen med våre gode venner i BYM.  Vi ser sjelden noen som bare tar seg til rette i en håndballhall eller på fotballbane mens barn eller unge trener.

Så hvis dere hjelper oss med å gi plass til barn og unge i kjernetiden på tidlig kveld så lover vi i skikretsen sammen med dugnadsklubbene at vi vil fortsette å legge til rette for at anleggene skal bli så gode som mulig.  Og at du vil kunne være der i alle timene det ikke er organisert trening og skirenn.

God Skitur!

Hilsen Gudbrand Bakke, leder Oslo Skikrets, og Atle Rømo, leder anleggskomiteen Oslo Skikrets.