Lindeberg Aktiv på ski

Oslo Skikrets har for denne vinteren startet et prosjekt på Lindeberg i Alna Bydel. Dette gjøres sammen med Lindeberg Sportsklubb og Jerikobakken og nærskolene Jeriko og Lindeberg. Hovedsponsoren er Sparebank Stiftelsen DNB. Forsidebildet er av ass. rektor Lindeberg barne- og ungdomsskole Hans Sigurd Gundersen.

Prosjektet på Lindeberg omfatter kursing av lærere, AKS ansatte og ungdommer. De tilbys lavterskel trener kurs i langrenn, alpint og freeski. I tillegg ansaffes det langrennsutstyr til skolene, alpin og freeskiutstyr til Lindeberg Sportsklubb. Alt dette lånes gratis ut til barn og ungdom. Skolene og Sportsklubben har gjennom flere år lagt ned en betydelig jobb for å tilby barn og ungdom i området et tilbud om skiaktivitet.

Alpin aktiviteten skjer i Jerikobakken, den ligger flott til midt i mellom blokker , skoler og like ved T-banestopp. Lindeberg Sportsklubb driver bakken. De har kunstsnøanlegg og pleier å ha åpent 10 uker om vinteren. Klubben kjører også langrennsløyper fra bunn av bakken og en sløyfe mellom blokkene.

Mange av familiene som bor her er ikke etnisk norske og det er ikke like naturlig for alle disse å stå på ski. Vi håper også at vi kan arrangere en foreldrekveld med enkel innføring i skiaktivitet.

I desember fikk vi overlevert til sammen 40 par langrennsski, 6 par alpin ski, 3 par freskiski og en del sko og hjelmer. Alt dette ble anskaffet i samarbeid med Kjelsås IL alpin. Det vil ansaffes mere skiutstyr gjennom vinteren.

Oslo Skikrets har også fått støtte fra Skiforbundet til utstyr og kurs i freeski og støtte til kurs i langrenn. Dette skal gjennomføres i løpet av januar og februar.

Skikretsen håper Oslo kommune vil jobbe effektivt med planene for oppgradering av Skianlegget. Dette anlegget er et godt eksempel på nærmiljøanlegg.

nif-epi04, 04