Sesongavslutning Tryvann

Prosjektet ParaAlpin tar steget videre

Det alpine treningstiltaket i Oslo Vinterpark har gått over all forventning. Treningen kan nå gå over hele året og en del ekstra investeringer kan gjøres.

3 januar 2017 startet Oslo Skikrets opp trening for bevegelseshemmede som ønsker å kjøre alpint. ParaAlpin er et lavterskeltilbud, men de som er mer øvet får også oppfølging av trenerne. Vi har hatt tilbud til både sittende og stående. Ledsagere har fått kurs under treningene, det samme har brukerne. Sikkerhet i heis og bakke har vært viktig.

Dette har virkelig blitt en suksess og utøverne har møttes hver tirsdag med base i Oslo Vinterpark-barnebakken. Hele 16 utøvere var med i gruppen i vinter. Sesongavslutningen ble gjennomført med paralellslalom hvor flere trenere ble utfordret. Hyggelig at vi her fikk besøk av en representant fra Alpinkomiteen i Skikretsen og Alpin ansvarlig i Skiforbundet. Skiforbundets TV kanal laget en film fra denne kvelden. Her kan du se filmen: https://2f90ufkl.videomarketingplatform.co/suksess-forste-aret

Oslo Vinterpark trening

Det har vært mange som har bidratt til å få til denne aktiviteten. Trenerne har gjort en super jobb for å skape glede og mestring. Ledelsen og ansatte i Oslo Vinterpark har stått til tjeneste for å legge til rette for prosjektet. I tillegg har vi fått hjelp til markedsføring, lån av utstyr, råd og veiledning fra Skiforbundet, Beitostølen helsesportsenter, hjelpemiddelsentralen, Bardum hjelpemiddelleverandør. Vi har også fått gode råd fra representant fra Norges Idrettsforbund og noen brukerorganisasjoner.

Sentralt for å få til dette har det vært de økonomiske bidragene. Vi er svært takknemlige ved å ha fått midler fra både Extrastiftelsen, Bergesenstiftelsen, Oslo Kommune, Akselfondet og Skiforbundet.

Deltakerne ønsket å fortsette treningen etter vinteren. Dermed startet vi opp med trening i hall og ute på Ekeberg i vår. Tidlig i juni hadde ParaAlpin gruppa besøk av landslaget og rekruttlandslaget for funksjonshemmede på trening. Dette gav inspirasjon.

Barmarkstreningen fortsetter vi med etter ferien og frem til vinteren. Treningen starter 22 august. Noen av treningene skal vi prøve andre idretter. Vi kommer også til å arrangere helgesamlinger fra høsten av. Vi vil kommende sesong utvide til å ha et tilbud til synshemmede, og vi har allerede hatt med noen på barmarkstreningene. Når snøen er på plass utvider vi til to treninger.

21 juni arrangerte vi Sommeravslutning i klatreparken i Tryvann Sommerpark. Da kom også Aksel Lund Svindal og Telenor på besøk, hvor de overrakk oss en gavesjekk. Det ble også laget reportasje med film fra kvelden. Den ser du på Akselfondet sine nettsider: http://akselfondet.no/historier/200000-kroner-til-paraalpint-oslo/

NIF-EPI03, 03