Fra venstre: Claus Johan Ryste (sportssjef alpint), Ole Johan Bjørge (rennleder Kvitfjell), Terje Lund (arrangementssjef Norges Skiforbund), Atle Skårdal (renndirektør kvinner alpint i FIS) og Erik Røste (skipresident).

Søker om World Cup-finale

Norges Skiforbund med teknisk arrangør Hafjell/Kvitfjell Alpin AS søker om World Cup-finalen i alpint sesongen 2023.

– Vi har god dialog med Hafjell og Kvitfjell om en eventuell World Cup-finale i alpint i 2023. Vi har nå meldt vår interesse og skal sammen med Hafjell Kvitfjell AS arbeide ytterligere med søknaden, og ikke minst finansieringen av arrangementet slik at vi virkelig er i posisjon til å få tildelt dette prestisjefylte arrangementet til høsten. Det vil være svært bra både for norsk alpinsport og for nasjonalanleggene våre i Hafjell og Kvitfjell hvis vi lykkes med dette, sier skipresident Erik Røste.

World Cup-finalen i alpint er nesten som et «mini-VM». Hele arrangementet tar en uke å gjennomføre, men selve finaledagene går fra onsdag til og med en søndag. World Cup-finaler består av renn i alle øvelsene for kvinner og menn med de best rankede utøvere i verden.

Kjempepositive i Gudbrandsdalen
Det var under kalenderkonferansen i kroatiske Dubrovnik at Norges søknad ble kjent for den internasjonale skifamilien. Der kom det også frem at Norge og Kvitfjell foreløpig kjemper med sveitsiske Lenzerheide og Andorra, og det kan komme enda flere konkurrenter innen søknadsfristen 1. juli 2019. Norge arrangerte World Cup-finalene i alpint i Hafjell og Kvitfjell i 2003. Det er under FIS sitt høstmøte i starten av oktober i sveitsiske Zürich at avgjørelsen faller.

– Vi er kjempepositive til å arrangere og er glad for at vi sammen med Norges Skiforbund har sendt inn en søknad. Konkurransen om å få arrangementet er hard, men vi skal gjøre alt vi kan for å få arrangementet tildelt. Under møtene her nede har vi fått gode tilbakemeldinger om endringene og omorganiseringen vi har vært igjennom. Dette tar vi med oss på veien videre, sier daglig leder i arrangementsselskapet, Ole Kristian Kirkerud.

Les også: Se alle vedtakene fra kalenderkonferansen på fisski.com