Det kan bli verdenscupfinale for Kjetil Jansrud og de øvrige nordmennene i Hafjell og Kvitfjell 2025. (NTB scanpix)

Søker om verdenscupfinalen

Norges Skiforbund, med teknisk arrangør Hafjell-Kvitfjell Alpin AS, søker om verdenscupfinalen i alpint 2025. Hafjell blir også Norges Skiforbunds fremtidige kandidat med tanke på verdenscuprenn i tekniske disipliner for kvinner.

Dette besluttet styret i Norges Skiforbund onsdag. Tidligere har Hafjell/Kvitfjell blant annet vært kandidat for verdenscupfinalen i 2023. Verdenscupfinalen i alpint er nesten som et «mini-VM». Hele arrangementet tar en uke å gjennomføre, men selve finaledagene går fra onsdag til og med en søndag. Verdenscupfinalen består av renn i alle øvelsene for kvinner og menn med de best rankede utøvere i verden. Norge arrangerte verdenscupfinalene i alpint i Hafjell og Kvitfjell sist i 2003.

Hafjell blir også Norges Skiforbunds fremtidige kandidat til å arrangere verdenscuprenn i tekniske disipliner for kvinner. NSF vil fremme en søknad overfor Det internasjonale skiforbundet med sikte på å få tildelt renn i 2023.

Oppdal og Norefjell var også Norges Skiforbunds kandidater med tanke på å være arrangør av verdenscuprenn i tekniske disipliner for kvinner.

– Det er på tide at vi får tildelt verdenscupfinalen i alpint i 2025. Kvitfjell er også en av klassikerne, medlem av Club5, og er en av de mest stabile arrangørene i verdenscupsirkuset. Vi har lenge ønsket at Norge skal få tildelt årlige verdenscuprenn i alpint for kvinner. Med Norges sportslige suksess de siste årene og med fremtidige internasjonale kalendere som i større grad åpner for nye arrangører bør vi også få tildelt kvinnerenn i verdenscupen, sier daglig leder i arrangementsselskapet, Ole Kristian Kirkerud.

nif-epi04, 04