Barnas NM-dag på Lygna

Alle barn er hjertelig velkommen til Barnas NM-dag 2019 på Lygna Skisenter tirsdag 26. mars kl. 18. Eneste krav er å møte opp med ski på beina.

SpareBank 1 Ringerike Hadeland inviterer i samarbeid med Lygna Skisenter til et eget NM-arrangement for barn. Det eneste kravet arrangøren  stiller, er at ungene møter opp med ski på beina.

-  Vi hadde et tilsvarende arrangement i Brandbu sentrum før NM på Lygna i 2017. Dette ble så vellykket at vi ønsker å skape et nytt skirenn for de yngste. I utgangspunktet blir dette et renn for barn mellom tre og 13 år, men aldersgrensene er ikke absolutte. Vil to-åringer eller voksne personer delta, får de startnummer av oss, sier lokalbanksjef Bjørg Skogli i SpareBank 1 Gran og markedssjef Dag Engen i SpareBank 1 Ringerike Hadeland.

Den lokale hovedsponsoren for NM på Lygna 2019 håper at 300 til 500 barn møter opp tirsdag for å delta i et uformelt skirenn uten tidtaking. De yngste går en sløyfe på 4-500 meter inne på selve skistadion, mens de største går cirka en kilometer.

Arrangøren ønsker at løperne melder seg på i forkant, KLIKK HER.

- Vi avviser selvsagt ingen som møter opp direkte, men på grunn av servering av pølse og solbværtoddy, ønsker vi å ha en viss oversikt på grunn av innkjøp. Etter at løperne er i mål får de medalje, pølse med lompe og varmt drikke, sier Skogli og Engen.

Et helt vanlig skirenn, bortsett fra at det ikke er tidtaking.
-  Banken stiller med 10-15 personer og ordner start- og målseil og startnummer til løperne. Lygna skisenters faste speaker Trond Øverlier vil også være på plass for å gi utøvere, foreldre, øvrig familie og venner informasjon om hva som skjer ute i løypa.

Kanskje kommer...?
Da Barnas NM-sprint ble arrangert i Brandbu for to år siden, var landslagsutøveren Sjur Røthe på plass for å treffe barna og dele ut premier. Vossingen kommer dessverre ikke ved denne anledningen.

- Landslagsløperne konkurrerer i Canada og er ikke hjemme i Norge før tirsdag, og da blir det vanskelig å få noen av dem til Lygna. Men vi jobber med saken, og håper å kunne presentere en profilert person fra skimiljøet under Barnas NM-sprint.

Det blir også underholdning ved Nittedal teater, som skal fremføre et program fra Kardemomme by.

-  Røverne kommer, og det eneste vi er litt redde for, er at de stikker av med løypene, sier Bjørg Skogli og Dag Engen.

NIF-EPI02, 02