Young Attacking Vikings under NM i Hafjell.

Young Attacking Vikings

Young Attacking Vikings er et rekrutteringsprosjekt som har som mål å skape utfordring, variasjon og mestring i alpinsporten.

Young Attacking Vikings formål er å skape arrangementer som skal appellere til både barn og voksnes skiglede,  samt bryte barrierer i forhold til konkurransesituasjonen. Det skal være fokus på terrengbruk og utfordringer som skaper mestring, terrenget er «treneren». Aktiviteten er designet for å inspirere til større aktivitet og utfordre på mestring, med større fokus på utøveren, terrenget og progresjon.

Om konseptet
Hele konseptet startet i Oppland, forklarer Jo Mork fra Norges Skiforbund. Young Attacking Vikings (YAV) er en fortsettelse og videreutvikling av suksesshistorien Asgeir Cup i Oppland. Asgeir Cup ble arrangert for 20. og siste gang på Skeikampen palmelørdag 2015. Første renn i YAV ble arrangert på Skeikampen palmelørdag 2016.

Visjonen og idéen skal videreføres i ny innpakning, grunntankene fra Asgeir Cup holdes fast. Konseptet skal oppfordre barn og voksnes skiglede. Asgeir Cup var et rekrutteringstiltak. Young Attacking Vikings sitt mål, i likhet med Asgeir Cup, er å få flere aktive alpinister.

Norges Skiforbund ønsker å skape flere arrangementer som skal appellere til både barn og voksnes skiglede. Det er gjennomført flere Young Attacking Vikings renn. Neste år håper Mork at enda flere skikretser henger seg på.

- Det vi bidrar med er å rigge opp ulike «løyper» med bruk av terreng for å skape situasjonstyrtlæring. Der det er mulig, rigger vi flere løyper som skaper mye aktivitet, dette gjøres sammen med klubber/kretser, forteller Jo Mork.

Terrenget underviser utøveren
Fokuset er å skape terreng forklarer Mork. Han forklarer videre at terrenget underviser utøveren. Ved å ha ulike terreng som forskjellige løyper, elementer i bakken, kuler og lignende i bakkene så vil utøveren bli utfordret og oppleve progresjon.

Jo Mork mener at det handler om å gå litt ut av boksen og utfordre. Opplegget skal være en slags døråpner for anleggene, og gi inspirasjon til klubbene. Med alternative treninger og terrengsendringer kan det gi økt motivasjon både til klubbene i seg selv og utøverne.

- Når vi er rundt, så vil vi bidra og gi dem inspirasjon. Støtte opp under det som er bra. Styrke de positive delene, gå litt utenfor boksen, forteller Mork.

Han forteller at det er viktig å synliggjøre det gode arbeidet klubbene gjør, og at det handler om å bygge opp under det positive. Og bistå med kreative treningsmetoder og terrengendringer.

Øke motivasjonen
Under enkelte arrangementer, slik som under NM i Hafjell, fikk de unge alpinistene muligheten til å møte og bryne seg på verdenscup-løperne. Dette var i samarbeid med DNB Jubel som er en av NSF Alpint sine sponsorer.

Under NM ble det arrangert parallellslalåm i regi av Young Attacking Vikings. Her deltok også noen av verdenscuputøverne. Ragnhild Mowinckel, den norske alpinstjernen, deltok i konkurransen. Hun kjørte side om side med barna og signerte autografer i etterkant av rennet.

– Når de store utøverne kjører ved siden av så gir det motivasjon. Og det vekker konkurranseinstinktet og utfordrer utøvere, forteller Mork.

Mork forteller at under slike møter skjerper de unge utøverne seg og vil gjøre sitt beste foran idolene sine. De får se barna og ungdommene pushe grenser. Ved å pushe grenser oppnår de mål.

Ut til flere klubber
Jo Mork forteller at målet for neste år er dra ut til flere skikretser og skiklubber.

- Det er viktig å komme ut i klubbmiljøet, se hva som skjer og dra ut for å møte utøverne, avslutter Mork.