Felles NM i 2020?

Styret i Norges Skiforbund vedtok på tirsdagens styremøte å gå videre med ideen om et felles NM for alle skigrenene på Lillehammer i 2020.

Et slikt nytt konsept anses mest aktuelt å gjennomføre i sesonger hvor det ikke gjennomføres VM eller OL, og da er 2020 første mulighet. Skiforbundet vil da eventuelt for første gang samle samtlige mesterskap. Sammen med NRK ser forbundet på muligheten til å gjøre mer ut av mesterskapet, som er planlagt helga eller et par helger etter verdenscupfinalen i 2020, med NRK-sendinger også på kveldstid.

Alle de seks grenene i Norges Skiforbund vil være involvert i et slikt mesterskap. For langrenns del vil det være snakk om del 2 av NM. I utgangspunktet er det flere plasser i landet som kan arrangere et NM med seks grener, men ettersom forbundet har behov for rundt 2500 sengeplasser er det ikke igjen så mange aktuelle steder.

- Dette er kjempespennende for oss, og noe som vi har snakket om i mange år. Det er fortsatt mye arbeid igjen før dette er i boks, men vi er positive. Frem til høsten må vi gjøre et betydelig utredningsarbeid, sammen med både lokal arrangør og NRK, før vi kan konkludere at et felles NM i 2020 vil være økonomisk forsvarlig gjennomførbart. Dette arbeidet pågår allerede for fullt, og en endelig konklusjon vil bli tatt innen 1. oktober, sier arrangementssjef i Norges Skiforbund, Terje Lund.

I tillegg til Lillehammer viste også Tromsø interesse for et felles NM i 2020, men i nord mangler det storbakke i hopp. Norges Skiforbund oppfordrer Tromsø derfor til å søke mesterskapet på ny ved neste anledning, sannsynligvis i 2024, når en hoppbakke er på plass.

nif-epi04, 04