Treningsglede på tvers

Nærmere 80 ungdommer i alderen 7-16 år på Vinstra samles hver onsdag, når idrettslagene i bygda inviterer til felles basistrening.

Ja, det er mulig å samarbeide på tvers av idretter.
Ja, det er mulig å arrangere trening for en bred aldersgruppe.
På Vinstra har basistreningen på onsdager blitt den store 'snakkisen'. Så populært at selv barn som IKKE er tilknyttet et idrettslag, vil være med å trene.

Basistrening på tvers
Basistreningen er et samarbeid mellom Tormod Skilag, Peer Gynt Alpinklubb, Vinstra IL og Lågen Cykleklub. Sammen har de klart å skape et unikt basistreningstilbud. Hovedmålet er å få med barna på en basistrening, der fokus er på allsidig og morsom trening, uten å være spesifikt rettet mot en spesiell idrett. En av inspirasjonskildene er Skiforbundets samarbeidsprosjekt med Sparebank1, Utetimen.

For hvem?
ALLE mellom 7 og 16 år kan bli med. Du trenger ikke å være medlem i en klubb eller idrettslag, dette er et tilbud på tvers av det klubbene og idrettslagene tilbyr sine medlemmer. Helt gratis.

Hvor og når?
For å få plass til alle er det Vinstrahallen som er stedet, hver onsdag fram til jul i første omgang. Deretter vil det gjøres en evaluering av tilbudet og vurderes om det skal videreføres etter jul, i kombinasjon med tilbud fra hvert av de involverte idrettslagene.

Ildsjeler og frivillig innsats
Kim Erik Moen fra Tormod Skilag og Ånen Giverhaug fra Peer Gynt Alpinklubb har lekt med tanken om et mulig samarbeid i lengre tid. Nå har det blitt en realitet, og med seg har de cirka 10 voksne trenere på hver trening, som koordinerer aktiviteten.

Skikretsen ved skiutvikler Silje Knox hadde gleden av å være med på treningen denne uka. - Dette er et svært godt eksempel på at det går an å samarbeide på tvers av idretter. Og at resultatet blir en synergieffekt som gavner alle idrettslagene, pluss litt til. Dette vil vil gjerne se mer av!

Heia Vinstra!