Maren Skjøld, Gjøvik Skiklubb

Uttak Sölden

Norges Skiforbund Alpint sender 13 utøvere til helgas verdenscupåpning i østerrikske Sölden.

Alpinsesongen innledes tradisjonelt med storslalåm for kvinner og menn på Rettenbachbreen siste helg i oktober. De siste dagene har Sölden-troppen, under ledelse av landslagstrenerne Tim Gfeller og Christian Mitter, fått trent under gode forhold. Det er storslalåm lørdag for kvinnene, mens det er storslalåm for mennene søndag. Norge sender seks kvinner og syv menn til helgas åpningsrenn på

Sportssjef Claus Johan Ryste sender mange av de etablerte, mens også noen nye fjes er klare for renn til helga. Fabian Wilkens Solheim (22) og Thea Louise Stjernesund (21) får sin verdenscupdebut etter å ha imponert på trening i sesongoppkjøringa.

- Sölden kommer alltid tidlig, men det er godt at vi får en «smakebit» på hva som venter oss i sesongen. Vi håper på så rettferdige forhold som mulig for deltakerne, og at flest mulig av våre nest beste klarer å komme seg til finaleomgangen, sier han.

Kjetil Jansrud står over helgas Sölden-åpning. Han prioriterer fartsrennene nærmere jul, og er heller ikke tilstede denne i Sölden denne uka.

Disse stiller for Norge:
Kvinner:
Ragnhild Mowinckel, Sportsklubben Rival
Mina Fürst Holtmann, Bærums Skiklub
Maren Skjøld, Gjøvik Skiklubb
Kristin Anna Lysdahl, Asker Skiklubb
Kristine Haugen, Lommedalen IL
Thea Stjernesund, Hakadal IL

Menn:
Leif Kristian Nestvold Haugen, Lommedalens IL
Henrik Kristoffersen, Rælingen Skiklubb
Aleksander Aamodt Kilde, Lommedalens IL