Søre Ål-runden flytter til fjells!

Det tradisjonelle rennet bytter både helg og sted, og nytt er også fristilklasser og et kortere alternativ.

Velkommen til Søre Ål-runden lørdag 10. februar 2018!

Den tradisjonelle Søre Ål-runden, som i over 30 år har startet fra Flugsrudjordet sør for Lillehammer, tar konsekvensen av snøfattige vintre og lavere deltagerantall. Rennet flytter starten "til fjells", nærmere bestemt til Sjusjøen Skisenter - Natrudstilen, og NB! ny dato: Lørdag 10. februar!

Tradisjonelt seedingsrenn
- Rennet er også i 2018 et 40 km klassisk seedingsrenn til Birkebeinerrennet og Vasaloppet. Årets trasé er som før av det litt hardere slaget, noe som har vært Søre Ål-runden sitt varemerke i alle år, sier løypeansvarlig for årets runde, Geir Evensen i Søre Ål IL.

- I tett samarbeid med Ringsaker Almenning og Johannes Haukåssveen har vi nå laget en runde med stigning den første mila og med to harde kneiker til underveis. Traseen følger blant annet Birkebeinerløypa over Midtfjellet og fram til Sjusjøen, så her får du og testet deler av Birkenløypa før årets Birkebeinerrenn, forklarer Evensen.

Årets nyheter: Fristilklasser og kortdistanse
Ved å flytte løypa til et nytt og bredere løypenett har Søre Ål IL og mulighet til å arrangere rennet med fristilklasser. Dette gjelder ikke bare på den lengste distansen, men også på årets andre nyhet Søre Ål runden - kortdistanse, som er på 16 kilometer. Denne traseen følger samme trasé som 40 kilometeren, men korter av etter første drikkestasjon etter 10 kilometer.

Leder for idrettslaget, Håvard Selbæk, er spent på hvordan årets nyhet vil slå an blant skiløperne. Vi ser at konkurransen blant turrennene er stor her i regionen. Vi har i år valgt å arrangere rennet 14 dager den tradisjonelle helgen. Dette er for å slippe rennkollisjon med andre lokale turrenn. Ved å tilby fristilklasser håper han på å få nok deltagere, slik at rennet også i fremtiden kan være et av de tradisjonelle rennene tur- og langrennsløperne velger å delta på i løpet av sesongen. - Vi må nok ha minimum 300 deltagere for att rennet skal overleve i årene fremover, avslutter Selbæk og krysser fingrene for god påmelding til årets renn.

Påmelding
Påmeldingen til årets renn åpner onsdag 20. desember. Ekstra gunstig pris for de som melder seg på før 31. desember, First Early Bird-tilbud kr. 390!

Mer informasjon finner dere på arrangementets hjemmeside: www.soreaalrunden.no