
SPAR Norgescup Direkte på Amedia
Den nye medieavtalen mellom Norges Skiforbund og Amedia er den mest omfattende de to hittil har inngått. I tillegg til fire SPAR norgescuphelger i langrenn, skal Amedia også produsere og sende junior-NM og Hovedlandsrennet de neste to sesongene.
SPAR Norgescup er, sammen med NM, det høyeste nivået for nasjonale langrennskonkurranser i Norge. De er godkjent som FIS-renn, som innebærer at det i tillegg til de norske løperne, som regel kommer utøvere på høyt nivå fra andre nasjoner.
– Her får vi vist frem de beste blant de yngste, våre kommende stjerner og dagens landslagsløpere, ski-Norge på sitt beste, sier langrennssjef i Norges Skiforbund, Cathrine Instebø.
For hver av de tre rennhelgene i SPAR Norgescup stiller opp mot 350 løpere til start. I junior-NM regner arrangørene med 800 deltakere. Like mange antas å komme til Hovedlandsrennet.
– Vi har skiløpere fra hele Norge, og derfor er vi veldig glade for at Amedia, som dekker store deler av lokalavismarkedet, vil bidra til at rennene når ut i hele landet. Det vil gjøre folk stolte over sine lokale skihelter og løfte interessen for langrenn over hele Norge, sier Instebø.
Amedia har sikret seg TV- og web-TV-rettighetene til en rekke skirenn.
– Langrenn er Norges viktigste vinteridrett, målt i publikumsinteresse. SPAR Norgescup, junior-NM og Hovedlandsrennet samler både noen av landets beste utøvere og kommende stjerner, samt en stor bredde av løpere fra hele landet. For oss, som er den største utgiveren av aviser i Norge med over hundre egne titler og 20 partneraviser fra nord til sør, innebærer avtalen at vi nå kan tilby enda mer godt og spennende sportsinnhold til våre abonnenter, sier Helge Birkelund, direktør for sportsutvikling i Amedia.
Satser på hopp
Amedia skal for andre året på rad sende NM hopp normalbakke i Midtstubakken 10.-12. oktober.
– Det er en sterk tradisjon og interesse for skihopp i Norge. Med deltakere fra hele landet ser vi fram til å sende NM Hopp normalbakke igjen, sier Birkelund.
– Det er veldig bra for hopp at vi igjen får vist NM gjennom Amedias distribusjonsnettverk, sier hoppsjef Jan-Erik Aalbu.
I tillegg åpner avtalen for at Amedia kan distribuere skirenn som er produsert av Norges Skiforbund. Amedia har også de siste årene sikret seg flere nye skirettigheter, og med denne avtalen kan det også åpne opp for nye TV-sendinger i Norges Skiforbunds sju grener.
Fakta pr. i dag
Amedia skal produsere og distribuere en rekke skirenn kommende vinter.
Langrenn:
4 løpshelger SPAR Norgescup langrenn (28-30 november Gålå, 30-01 januar/februar Byåsen/Granåsen, 20-22 februar Åsen Nannestad og 6-8 mars Skeikampen).
NM Junior (13.-15. mars Gålå).
Hovedlandsrennet (28-01 februar/mars Tynset/Tolga).
Hopp:
10.-12. oktober, NM normalbakke Midtstubakken.