Ny skipool-samarbeidspartner

Norges Skiforbund har gjort avtale med ScanGlide som ny skipool-samarbeidspartner.

Historien om ScanGlide startet i 2012 da firmaet ble oppmerksom på hvor skadelig fluorkarboner i smøreprodukter er. Firmaet opplevde å stå i en smørebod hvor røyken fra påføring av pulverprodukter fylte rommet. Den gang var ikke fokuset på dette så stort, men firmaet ble overbevist om at dette ikke var bra, hverken for de som hadde jobben med å påføre produktene eller for naturen. Samtidig hørte ScanGlide om mange som utførte denne jobben som ikke følte seg så bra etter en stund i smøreboden. Utfordringen er å produsere et miljøvennlig produkt som kunne måle seg med fluor. I to år har ScanGlide forsket på dette, og etter veldig mye prøving og feiling kom firmaet frem til den resepten som brukes i Nanoglider MT, CT, XCT, XR og Topping.
- Resultatet er fantastisk. Mange har testet disse og svaret er entydig; De merker ingen forskjell på glidere fra ScanGlide kontra andre produkter som inneholder giftige fluorkarboner. Med vår bakgrunn fra impregnering ved hjelp av nanoteknologi, var det naturlig å bruke dette som innfallsvinkel for å utvikle produkter til god glid på snø. Utfordringen ligger nå i å snu en etablert trend med bruk av fluor til en mer bærekraftig fremtidsrettet teknologi. Det er tunge krefter i sving vi jobber mot og et etablert miljø som virkelig kan å bruke de etablerte produktene på optimal måte. Samarbeidet med Norges Skiforbund, ønsker vi skal underbygge ny teknologi og måter å påføre våre produkter. Tanken er også at skigleden skal treffe flere mennesker som i dag hindres av avanserte metoder for god glid, forteller daglig leder i ScanGlide, Erik Leander Paule.

Fakta om Skipool
Skipool Norway er Norges Skiforbunds forretningsnettverk som samler alle våre leverandører. Dette er forskjellige type aktører som leverer utstyr, tjenester og/eller økonomiske bidrag som våre landslag og vår fellesadministrasjon er avhengig av i Norges Skiforbunds arbeid mot flere gode og glade skiløpere. Dette er leverandører på øverste hylle.
Norges Skiforbund er glade for å få ScanGlide med på laget, og ser frem til et godt samarbeid i fremtiden. De har gode produkter som er miljøvennlige. Dette er i tråd med vårt miljøarbeid om en mer bærekraftig hverdag.
I Skipool Norway er det alltid plass til nye leverandører. Forbundet ønsker å samarbeide med de beste.

nif-epi04, 04