Foto: NTB Scanpix

Langrennssporten er stadig i utvikling

Forrige uke var det tid for det årlige Løypeseminaret på Beitostølen. Flere kjente navn i langrennssporten holdt foredrag under seminaret, deriblant leder for FIS langrennskomiteen Vegard Ulvang. Han snakket om langrennssportens utvikling og fremtid.

Mandag til onsdag forrige uke ønsket Norges Skiforbund i samarbeid med Skiforeningen velkommen til Løypeseminaret på Beitostølen. Seminaret har vært arrangert årlig siden 2007 og er meget populært. Det er en fin møteplass for alle som er interessert i tilrettelegging og preparering av langrennsløyper til tur, trening og konkurranser.

Agendaen for årets seminar var løypekjøring, demokjøring og snøproduksjon. Flere av foredragsholderne snakket om å forberede på utvikling i sporten.

Tidligere langrennsløper, nå leder for langrennskomiteen i FIS, Vegard Ulvang, var en av foredragsholderne på årets seminar.Ulvang delte sine tanker om langrennssportens fremtid - hvor går vi nå og hvordan vil dette påvirke faget løypekjøring?

Aldri vært bedre løyper
Vegard Ulvang er imponert over kvaliteten på skiløypene som nå brukes i konkurranser. Grunnen til at kvaliteten på løypene er så god er fordi det blir gjort godt forarbeid med preparering og produksjon av snø, samt bedre og bredere kunnskap enn før. Han roser løypekjørerne, som også var tilstede på seminaret, for resultatene av arbeidet de legger ned.

Hvis man ser tilbake noen år var det ikke like godt utstyr til løypekjøring. Det har vært en forrykende utvikling. Fra å tråkke opp løypene selv, til å ha maskiner som gjør det mulig å ha harde trikkeskinner klare til enhver tid. Men det koster.

- Det må produseres mer snø i fremtiden, sier Ulvang.
Vegard Ulvang forteller at det mest trolig vil måtte produserer mer snø i fremtiden på grunn av miljøendringer. Det man har sett en tendens til er at det må produseres snø der utøverne skal gå, områdene rundt forblir bare.

Snøproduksjon er dyrt og det er også forberedelser av løyper til hvert renn. Et spørsmål som en kan stille seg er hvordan dette skal løse seg rent økonomisk. Det er ikke sikkert den enkelte arrangør av rennet, har de nødvendige midlene for å produsere nok snø til store løypenettverk.

Langrennssporten er i utvikling
Vegard Ulvang var en langrennsløper av den gamle skolen. Han smurte skiene sine selv i forkant av konkurranser. Ser man på langrennssporten nå er det en helt annen realitet. Nå er det slik at hver nasjon har ansatte som smører skiene til utøverne til konkurranser. Ulvang forteller at det har vært stor forandring i sporten frem til nå, og at utviklingen kun vil fortsette.

- Langrennssporten er stadig i utvikling, forteller Ulvang.

Fremtidens langrenn kan se annerledes ut. Dette ser han på som svært spennende. Denne utviklingen reiser en del spørsmål angående hvordan fremtidens langrenn vil se ut dersom den stødige utviklingen innenfor smørefaget fortsetter. Hvilke stiler vil bestå, og vil det komme nye stiler inn i FIS sine terminlister.

Langrennssporten har en spennende fremtid i møte. Store avgjørelser angående stilarter og teknikker skal fattes, miljøendringer må tas med i beregninger og snøproduksjon kan bli fast rutine. Vegard Ulvang er sikker på at idretten vil fortsette å utvikle seg i like stor grad som den har gjort.

NIF-EPI02, 02
NTB scanpix