Trenerseminaret 2018

Forrige helg var duket for Trenerseminaret 2018. 85 engasjerte trener fra hele landet var samlet til det årlige seminaret i Oslo. Temaet for årets seminar var: Hva kjennetegner utviklingsorienterte miljøer?

20.-21.oktober ble årets Trenerseminar avholdt på Scandic Helsfyr Hotell og Norges Idrettshøgskole. Hele 85 trenere fra det ganske land deltok på seminaret. De fleste deltakerne var trenere for ungdom.

Kompetansepåfyll
Foreleserne var håndplukket for å være med på å gi trenere kompetansepåfyll om utvikling. Det var både inspirerende og motiverende historier som ble delt, og spennende og lærerik forskning som ble lagt frem.

Pål Rise, Utdanningskonsulent langrenn, forteller at mer enn 40 langrennstrenere deltok på seminaret. Og at deltakerne fikk meget godt påfyll av kompetanse under seminaret.

- En god miks av teori og praksis ga oss et godt grunnlag for videre utvikling i klubber og kretser. Jeg er imponert over engasjementet, og gleder meg til å se effekten av slik gode kompetansearenaer på sikt, forteller Rise.

Første dag av seminaret var det fokus på teori. Seminarets første foreleser, Per Göran Fahlström Universitetslektor ved Linné Universitetet, startet det hele med å fortelle om hvilke funn gjennom forskning han ser i forhold til hva som kjennetegner utviklingsorienterte miljøer.

Deretter fulgte det på med kompetente foredragsholdere som fortalte om sine erfaringer, utvikling, praksis og hva som motiverte den enkelte. Navn som Jostein Hallén professor på Norges Idrettshøgskole i seksjon for fysisk prestasjonsevne, idrettsutøver Andreas Håtveit, Robert Cortas Reid Sport Science Ansvarlig, Norges skiforbund Alpint, Marianne Strand-Udnæseth i Sunn Idrett og Siri Bynke fra Antidoping Norge var på listen over foredragsholdere, samt flere.

Dag to av seminaret var fokuset å sette teori ut i praksis. Dagen ble tilbragt på Norges Idrettshøgskole. Personell fra Olympiatoppen, viste med unge utøvere hvordan man gjennom variasjon og spesifikk basistrening kan gi utøvere en bedre plattform for utvikling.

- Flott dynamikk
Utdanningskoordinator i Norges Skiforbund, Per Elias Kalfoss, er svært fornøyd med årets trenerseminar.

- Engasjerte deltagere og dyktige foredragsholdere bidro til en flott dynamikk, som forhåpentligvis bidrar til utvikling og bedre praksis for utøvere i Norges Skiforbund, forteller Kalfoss.

Administrativt ansvarlig og Norges Skiforbunds kontaktperson for alpint, Einar Witteveen, er begeistret over helgens seminar.

- Det var et fantastisk bra seminar, kanskje det beste jeg har vært på, forteller Witteveen fornøyd.

Han forteller at gjennom hele seminaret var det en tydlig rød tråd. Det var rom for både refleksjon og ettertanke.

- Målet var utvikling som tema. Jeg er ganske sikker på at det kommer til å skje en " varig endring" i klubb etter dette som er definisjonen på utvikling, avslutter Einar Witteween.

NIF-EPI02, 02
NTB scanpix