Skadefri

Skadefri er et prosjekt med mål om å forebygge skader i mer enn 50 forskjellige idretter. Seks av Norges Skiforbunds grener er representert på websiden og i den nye mobilapplikasjonen.

Cirka halvparten av skadene i flere idretter kan forebygges. Senter for idrettsskadeforskning, Seksjon for idrettsmedisinske fag på Norges idrettshøgskole har satt seg som mål å bidra til dette. De kom opp med Skadefri-prosjektet. Et prosjekt som skal gi alle tilgang til skadeforebyggende øvelser til enhver tid.

Norges Skiforbund er så heldig å ha med hele seks grener på Skadefri.no og i applikasjonen Skadefri. På siden er alpint, langrenn, kombinert, freeski, kulekjøring og skihopp representert. Her kan man finne forebyggende øvelser til hver av idrettene.

Hva er skadefri?
Skadefri er en nettside med mål om å gjøre kunnskapen om idrettsskader og deres skadeforebygging lett tilgjengelig. Det finnes forskningsbaserte artikler og hundrevis av øvelser som bidrar til forebyggelse av skader på siden. Fra prosjektet startet i 2008, og frem til nå, har skadefri.no utviklet seg kraftig. Det ligger relevant basisinnhold om typiske idrettsskader og skadeforebyggende tiltak for hele 11 kroppsdeler og hele 51 nye og populære norske idretter, inkludert de olympiske sommer- og vinteridrettene, og tilpasset innhold for grupper med særskilte behandlingsbehov og fysiske funksjonshemninger.

Hvem kan bruke det?
Skadefri er utviklet for å være et naturlig valg for personer som har et ønske om å lære mer om skader og skadeforebygging. Dette gjelder alle fra de som er aktive til de som bare er nysgjerrige. Det er et ønske om å kunne gi tilbud til alle som er glad i å være fysisk aktivitet, ikke bare til utøvere som bedriver organisert idrett.

Nettsiden er enkel å manøvrere seg rundt på. En går inn på skadefri.no, velger enten kroppsdelen eller idretten man ønsker, og ved hjelp av noen få tastetrykk kommer det opp øvelser tilrettelagt for å forebygge skader innenfor den enkelte kroppsdelen eller grenen man ønsker. Øvelsene er delt opp i tre forskjellige vanskelighetsgrader, en kan velge øvelser etter hvilket nivå man selv ønsker. Det ligger instruksjonsvideoer på siden for å vise hvordan øvelsene kan utføres. I tillegg kan man scrolle ned på siden for å få tips og råd dersom man har en idrettsskade.

I tillegg til nettsiden har det blitt utviklet en applikasjon – Skadefri. I applikasjonen finner du samtlige øvelser og idretter. Appen er designet i samme stil som nettsiden.

For mer informasjon om Skadefri gå på www.skadefri.no, last ned applikasjonen «Skadefri» eller kontakt Kathrin Steffen, Forskning og formidling, Prosjektleder «Skadefri» Senter for idrettsskadeforskning, Norges idrettshøgskole, Oslo. Telefon+ 47 990 04 398

NIF-EPI02, 02
NTB scanpix