Arne Baumann

Ny generalsekretær i Norges Skiforbund

Arne Baumann (61) er ansatt som ny generalsekretær i Norges Skiforbund.

Baumann kommer fra OBOS der han har sittet i konsernledelsen i over 20 år og har hatt ansvaret for boligbyggingen. Han har også bred erfaring som styremedlem i ulike virksomheter. Baumann er utdannet siviløkonom fra BI og har en MBA fra University of Wisconsin-Madison, i USA.

Baumann bor i Oslo, er gift og har tre voksne barn. Han var aktiv langrennsløper frem til han fylte 18 år og var trener i studietiden. Som alpin-pappa har han hatt og har fortsatt verv i IL Heming.

I prosessen med å finne ny generalsekretær er det blant annet lagt vekt på erfaring fra ledelse innen idretten eller fra andre komplekse organisasjoner. Det har også vært viktig å finne en leder med et strategisk blikk, kommersiell teft og egenskaper som bidrar til å samle hele ski-Norge.
– Etter en god og grundig rekrutteringsprosess, er vi glade for at Arne Baumann blir vår nye generalsekretær. Med sin bakgrunn og erfaring er vi trygge på at Arne er rett person til å lede og utvikle organisasjonen videre. Skisporten har en unik posisjon i det norske samfunnet, og sammen med frivillige, tillitsvalgte og ansatte over hele landet, skal vi gjøre det vi kan for å sikre gode rammevilkår også i fremtiden. Arne får en nøkkelrolle i dette arbeidet, sier skipresident Tove Moe Dyrhaug.

– Jeg går til denne jobben med stor motivasjon, ydmykhet og entusiasme. Jeg ser frem til å være med og utvikle Skiforbundet videre i en krevende tid. Verden og også skisporten møter mange utfordringer, men samtidig skjer det mye positivt, både i bredde og topp. I Skiforbundets organisasjon er det høy kompetanse innenfor bredde, rekruttering og toppidrett, og jeg ønsker å bidra til at denne organisasjonen blir enda sterkere i årene som kommer, sier Arne Baumann.

Baumann tiltrer stillingen som generalsekretær i august.