Kjemper for sammenlagtseier i WC-para

Skiforbundet langrenn har tatt ut to løpere og en ledsager til para-verdenscupavslutningen i amerikanske Soldier Hollow. Det blir en spennende avslutning hvor Norge kan vinne verdenscupen sammenlagt.

—Vilde Nilsen leder verdenscupen for kvinner stående før den siste konkurranserunden i Soldier Hollow, sier landslagstrener para elite Magnus Evenby.

— I tillegg ligger Thomas Oxaal på tredjeplass sammenlagt før siste WC-runden for menn stående synshemmet, så dette blir en spennende avslutning, sier Evenby som blir hovedleder for den norske troppen i USA.

Vilde Nilsen leder verdenscupen med 18 poeng på sin argeste rival Natalie Wilkie fra Canada. De nye poengreglene gjør at det er svært tett, selv om Vilde har vunnet fem av seks konkurranser i årets sesong. Thomas Oxaal er 16 poeng fra 2. plass i verdenscupen sammenlagt, og trues bakfra da det kun er 24 poeng ned til 4. plass.

Avreise til USA for para-troppen er torsdag 24.februar. Der skal de konkurrere tre øvelser som er sprint, 5 og 20 km fri teknikk.

• Onsdag 1. mars - Sprint klassisk
  • Torsdag 2. mars - 5 km fri teknikk
  • Onsdag 8. mars - 20 km fri teknikk

Uttatte løpere para elite til WC Soldier Hollow:

• Vilde Nilsen - Kvaløysletta Skilag - stående
  • Thomas Oxaal - Sauda IL - stående synshemmet