Foto:Vidar Ruud / NTB

Endringer i styret for Ski-VM Trondheim 2025

Åsne Havnelid (61) er innstilt som ny styreleder for Ski-VM Trondheim 2025 AS. I tillegg til Havnelid er Kjell Bjarne Helland (56) innstilt som nestleder, Eldar Rønning (40) og Knut-Eirik Dybdal (47) som nye styremedlemmer. Valgkomiteens innstilling legges frem i selskapets generalforsamling torsdag 16. februar 2023.

– Styret reorganiserte VM-prosjektet før jul. Arbeidet gikk da inn i en mer operativ og detaljert arrangementsfase. På samme tidspunkt ba jeg eierne starte en vurdering av behov for endring av kompetansesammensetningen i styret, sier avtroppende styreleder Bård Benum. Jeg spilte inn noen kandidater til vurderingen, blant annet Åsne Havnelid. Hun har en utmerket erfaring og har nettopp gått av som adm.direktør i Norsk Tipping. Åsne blir en kjempebra styreleder for den siste fasen, sier Bård Benum.

Eierne var enige om gjennomgang av styresammensetning da prosjektet går inn i en ny fase hvor styrets kompetanse og sammensetning må endres og styrkes deretter. I tillegg til Åsne Havnelid som ny styreleder er derfor nestleder og to nye styremedlemmer innstilt. Kjell Bjarne Helland er organisasjonssjef i Trøndelag Idrettskrets, Eldar Rønning er privatøkonom i Sparebank 1 Midt-Norge samt tidligere langrennsløper på elitenivå, og Knut Erik Dybdal er direktør for Nordic & Arctic Race of Norway. Den nye styrekompetansen tilfører solid erfaring fra arrangement og gjennomføring av større mesterskap.

– Eierne retter en solid takk til avtroppende styreleder Bård Benum og styremedlemmene Håvard Belbo og Christine Spiten for arbeidet som er gjort med igangsetting, etablering og innovativ utvikling av mesterskapsprosjektet Ski-VM Trondheim AS så langt, sier skipresident Tove Moe Dyrhaug på vegne av eierne. - Vi er glade for og ser frem til å ønske Åsne Havnelid velkommen til Trondheim for å lede VM-selskapet til og med gjennomføring i 2025.

– Vi er godt fornøyde med å ha fått inn betydelig forsterket arrangørkompetanse med ny styreleder og flere, nye styremedlemmer for gjennomføringsfasen av mesterskapet i 2025, sier ordfører Rita Ottervik i Trondheim kommune og kretsleder Torbjørn Mæhlumsveen i Sør-Trøndelag Skikrets.

Påtroppende styreleder Åsne Havnelid har lang erfaring fra toppidrett, mesterskapsgjennomføring og nærings- og organisasjonsliv. Hun avsluttet nylig som adm.direktør i Norsk Tipping, har blant annet vært generalsekretær for Norges Røde Kors, direktør i SAS, ass. toppidrettssjef i Olympiatoppen og adm.direktør for Ski-VM i Oslo 2011.

– Siden i høst har jeg vært i en prosess med ønske om å kunne gi noe tilbake til idretten. Med rollen som styreleder for Ski-VM Trondheim 2025 er jeg ikke lenger aktuell som presidentkandidat til Idrettsstyret. Styrelederrollen er både spennende og noe jeg er motivert for, og her mener jeg at jeg kan bidra, sier Åsne Havnelid. - Om to år skal Trondheim igjen arrangere et nordisk verdens-mesterskap på ski, gjennom en bærekraftig og innovativ folkefest i skisportens tegn. Med min erfaring fra VM i Oslo 2011, gleder jeg megtil å arbeide sammen med resten av styret og administrasjonen for å sammen skape et nytt VM i verdensklasse på norsk jord, sier Åsne.

Oversikt over eiere, valgkomite, nytt styre og avtroppende styremedlemmer:

Eiere Ski-VM Trondheim 2025 AS:

Norges Skiforbund - 60 prosent

Sør-Trøndelag Skikrets 30 prosent
Trondheim Kommune - 10 prosent

Valgkomite Ski-VM Trondheim 2025 AS:
Skipresident Tove Moe Dyrhaug, Norges Skiforbund
Kretsleder Torbjørn Mæhlumsveen, Sør-Trøndelag skikrets
Ordfører Rita Ottervik, Trondheim kommune

Valgkomiteens (eiernes) innstilling til nytt styre for Ski-VM Trondheim 2025 AS:

Åsne Havnelid, styreleder (ny) - tidl. adm.direktør Norsk Tipping og VM OSLO 2011

Kjell Bjarne Helland, nestleder (ny) - organisasjonssjef Trøndelag Idrettskrets