Her har vi samlet de fleste deltakerne på Løypeseminaret 2023.

Suksess med løypeseminar

– Dere er uten tvil de viktigste personene for oss i langrennssporten. Det blir ikke et eneste spor uten dere, sa Norges Skiforbunds Pål Rise under Løypeseminaret 2023.

Utstillerområdet.

I samarbeid med Skiforeningen ønsket Norges Skiforbund velkommen til Løypeseminar på Beitostølen 6.-8. november, i år med cirka 110 deltakere på plass. Dette er et nasjonalt årlig bransjetreff med kompetanseheving, demokjøring og nettverksbygging på agendaen. Flere leverandører viste fram det nyeste av tråkkemaskiner, mens det ble presentert interessante foredrag som omhandlet etablering og utbedring av løyper, tilrettelegging for ulike stilarter, labbeløyper, preparering under marginale forhold, anleggsutvikling i en klubb i vekst, framtidens snø- og skiforhold med mer. Løypeseminaret har blitt arrangert fast siden 1999.

I løpet av en sesong kjøres det skiløyper Oslo-Beijing tur/retur to ganger. Knapt noen yrkesgruppe gjør mer for nordmenns livsstil og folkehelse enn løypekjørerne.

– Dette er verdens største samling løypekjørere. Ikke rart vi er gode på ski. Skiinteressen i Norge er meget stor, og det gror godt nedenfra. Ski er blitt en del av kulturen våres, og det er blitt så mange muligheter gå på ski, forteller Pål Rise.

Vi ser hvor viktig sommerarbeidet er i skiløypene etter uværets herjinger, «Hans» og «Grete».  Det er masse kompetanse blant løypekjørerne, og Norges Skiforbund og Skiforeningen ser viktigheten av å fylle på med kompetanse, og ikke minst dele kompetanse i disse «klima og bærekrafttider».

– Dette er verdens største samling løypekjørere. Ikke rart vi er gode på ski. Skiinteressen i Norge er meget stor, og det gror godt nedenfra. Ski er  en del av kulturen vår, og det er blitt så mange muligheter gå på ski, forteller Pål Rise.

Løypeseminaret passer både for deg som kjører løyper, deg som administrerer løypelag og jobber med finansiering av løypekjøringen. Neste år har Skiforeningen og Norges Skiforbund et ønske om å få med enda flere deltakere, og det planlegges å utvide med kursvirksomhet dersom interesse.

Vi gleder oss til å se dere 4-6. november 2024 og husk: Ta gjerne med en løype-venn slik at vi kan skape en enda bedre og mer relevant møteplass for alle landets løypekjørere, og andre som jobber med skiløyper. Løypekjørerne er de viktigste folka vi har, og uten denne gjengen blir det ikke mange skiløpere i Norge.

– Takk løypekjørere og leverandører som bidrar kompetanse og økonomi i seminaret.

Hørt på Løypeseminaret:
*  Løypekjørerne er mine guder. «Mr. Beitostølen, Erik Østli»
* Dere er noen av de viktigste personene i landet. «Supermosjonist og komiker Nils K. Aadne»

* Er det ikke skiløyper her, så får du ikke solgt hytta di.

Se presentasjonene fra Løypeseminaret 2023

Fra venstre: Pål Rise, Marit Gjerland og Arvid Hatledal.